Sim only aanbieder Robin Mobile is een exclusieve samenwerking aangegaan met winkelketen Primera.
Vanaf 1 oktober zijn de sim only abonnementen van Robin Mobile alleen nog maar verkrijgbaar bij de 487 filialen van de ‘gemakswinkel´.
Bovendien is Robin Mobile ook de enige provider waarvan Primera sim only’s zal gaan verkopen.
Groeiende vraag naar sim only abonnementen
De samenwerking is ontstaan omdat de laatste jaren de vraag naar sim only abonnementen explosief is gegroeid.
Die groei gaat vooral ten koste van het prepaid bellen. Vijf jaar geleden belde nog ongeveer 32% van de mensen met een prepaid simkaart. Nu is dat nog maar zo´n 18%.
Ongeveer twee keer zoveel mensen kiezen nu al voor sim only. Robin Mobile verwacht dat deze trend nog verder zal doorzetten, omdat smartphones een steeds langere levensduur krijgen en de consument dus niet meer zo vaak van toestel hoeft te wisselen.
‘Gratis toestel’ verleden tijd
Daarnaast is er een ontwikkeling gaande op het gebied van abonnementen met een gratis toestel.
De rechtbank in Den Haag heeft in verschillende zaken bepaald dat dit soort abonnementen in principe illegaal zijn.
De ´gratis´ smartphone is namelijk vrijwel nooit echt gratis, want je betaalt het toestel gewoon terug via de maandelijkse abonnementsprijs.
Hiermee is er in feite sprake van een lening en providers mogen die niet zomaar verstrekken.
Primera is verheugd met het nieuws
Primera laat weten dat het blij is met de samenwerking omdat het kansen ziet om op deze manier meer te halen uit de telecommarkt.
Het aanbieden van sim only ziet de winkelketen als een logische aanvulling op het al aanwezige prepaid aanbod. Bovendien is men blij met partner Robin Mobile vanwege de volledige transparantie die het bedrijf hoog in het vaandel heeft staan.
Robin Mobile is ook blij met Primera als partner vanwege de prima klantenservice en de landelijke dekking van liefst 487 winkels.
Telecommarkt moet transparanter
Volgens Wilfred Rottier, oprichter van Robin Mobile, wordt het hoog tijd dat de hele telecommarkt transparanter wordt.
Juist vanwege het gebrek daaraan hangt providers momenteel een miljoenenclaim boven het hoofd namens consumenten die zich afgezet voelen.
Meer transparantie over de voorwaarden zal er mogelijk ook toe leiden dat klanten gaan beseffen dat ze uiteindelijk veel goedkoper af zijn met een sim only dan met een abonnement met telefoon.
Aangezien dat over een periode van 24 maanden vaak een stuk goedkoper is in combinatie met een (tweedehands) los toestel.