Steeds meer Nederlanders maken gebruik van een sim only abonnement, waardoor het aantal abonnementen flink is gegroeid. Uit cijfers van GSM Helpdesk en het Consumer Panel van Telecompaper blijkt vooral dat steeds meer prepaid gebruikers overstappen. Het percentage telefoonabonnementen inclusief een smartphone, is bijna onveranderd gebleven. Eind 2012 beschikte 49 procent van de ondervraagden over zo’n abonnement. In 2016 ligt dit aandeel op 46 procent.

Prepaid-gebruik daalt

Uit het onderzoek blijkt dat het aantal Nederlanders dat nog gebruik maakt van een prepaid simkaart, is gedaald met 3 procent ten opzichte van 4 jaar geleden. Het percentage prepaid gebruikers is in 2016 nog slechts 12 procent, zo becijferde GSM Helpdesk. Het aandeel verstrekte prepaid kaarten in combinatie met een telefoon is de helft gedaald en is nu nog maar 6 procent. Het aantal sim only abonnementen is met 36 procent twee maal groter dan het aandeel prepaid-gebruikers.

Wat is de reden?
De stijging van het aantal sim only abonnementen lijkt het gevolg van de lage prijs van de abonnementen en de grotere flexibiliteit bij opzeggen. Ook hebben Nederlanders de keuze uit maar liefst 60 aanbieders, die overigens allemaal gebruikmaken van de netwerken van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. Vooral relatief kleine prijsvechters als Tele2 blijken van de groei te profiteren, zo bleek onlangs uit cijfers. Vermoedelijk is deze populariteit vooral het gevolg van de uitrol van het eigen 4g-netwerk.

Meer abonnementen
Het onderzoek wordt uitgevoerd sinds het derde kwartaal van 2012. Sindsdien zijn er anderhalf keer meer sim only abonnementen verstrekt. Het aandeel is in 2016 liefst 36 procent. Door deze groeiende populariteit stijgt ook het aantal aanbieders en providers. Maak daarom altijd een zorgvuldige afweging bij het afsluiten van een sim only abonnement, door diverse deals met elkaar te vergelijken. Zo weet je zeker dat het aantal minuten, MB’s, sms’jes en de andere contractvoorwaarden goed bij jouw wensen aansluiten. Wil jij ook een sim only abonnement? Sim-only-vergelijken kan direct op onze homepage.

Prepaid kaart binnenkort verleden tijd?

Het wordt in België binnenkort onmogelijk om nog langer anoniem een simkaart voor je mobiele telefoon aan te schaffen. Uiteraard was het al niet mogelijk een anoniem sim only abonnement af te sluiten, maar voortaan dien je je ook te registreren bij de aankoop van een prepaid simkaart. Dat betekent dat je je naam, adres en sofinummer op moet geven, die de overheid dan aan je telefoonnummer kan koppelen. Dit is een maatregel in het kader van de terrorismebestrijding, die na de aanslagen in Brussel fors is aangescherpt. In de toekomst gaat een prepaid simkaart sowieso verdwijnen, met de opkomst van de eSim.

Mobiele providers krijgen nu een halfjaar de tijd om hun gehele klantenbestand in kaart te brengen. Want de maatregel gaat niet alleen gelden voor nieuwe klanten, ook bestaande klanten moeten alsnog hun gegevens doorgeven aan hun provider. Het is de bedoeling dat over zes maanden alle mobiele aansluitingen met naam en toenaam zijn geregistreerd. Providers Proximus en Base hebben inmiddels al aangekondigd snel met de identificatie van hun prepaid klanten te zullen beginnen.

eSIM

Base

Provider Base gaat alle klanten die het betreft om te beginnen een sms sturen, waarin men wordt opgeroepen zich te registreren. Dit kan men in een winkel doen of via de website. Verder zal Base een tour door het land gaan maken in een camper om klanten op die manier te informeren over de nieuwe wet en de gevolgen daarvan. Ook Proximus gaat zijn klanten benaderen middels sms. Registreren kan bij Proximus online of door middel van de MyProximus-app. Ook kunnen klanten in de winkel terecht.

Van mensen die zich niet tijdig hebben geregistreerd, wordt na het verstrijken van de deadline de prepaidkaart tijdelijk gedeactiveerd. Prepaidkaarten blijven in België overigens wel gewoon verkrijgbaar. Je kunt ze ook in de toekomst nog gewoon kopen bij onder andere kiosken, tankstations en nachtwinkels. Base heeft al een app ontwikkeld waarmee het personeel van verkooppunten nieuwe klanten eenvoudig aan kan melden.