Na de introductie van gifjes en videobellen is WhatsApp nu hard op weg om zich te ontwikkelen van een messenger app naar een sociaal netwerk. Net als Facebook en Instagram is ook WhatsApp namelijk bezig een zogenaamde ‘stories functie’ uit te rollen. Deze functie lijkt erg veel op die van Snapchat. Je kunt als gebruiker hiermee de gehele dag door delen wat je aan het doen bent of wat je bezighoudt. Je deelt je ‘stories’ automatisch met al je WhatsApp contacten. Je stories zijn te zien onder een nieuw tabje, genaamd ‘status’. Maar let op: deze meldingen vergen wel veel data van je sim only abonnement, zorg er dus voor dat je wel een sim only met voldoende data of zelfs onbeperkt data hebt.
- Meer weten over Whatsapp Status (Android)
WhatsApp groepen als kleine sociale netwerkjes
Natuurlijk kun je als gebruiker ook instellen welke contacten je status wel of niet kunnen zien. En evenals bij Snapchat zijn je stories maar 24 uur lang zichtbaar. Met deze nieuwe functie speelt Facebook, dat sinds enige jaren eigenaar is van WhatsApp, in op de trend dat steeds meer mensen dingen niet meer delen op Facebook, maar via het kleinere netwerk van WhatsApp. Steeds meer mensen vormen kleine, maar heel directe sociale netwerkjes in de vorm van WhatsApp groepen, bijvoorbeeld met het gezin, de buurt of collega’s. In dit soort kleine netwerkjes worden dingen gedeeld en besproken die je liever niet openbaar op Facebook plaatst.
In 2014 nam Facebook WhatsApp over voor een bedrag van 17 miljard dollar. Veel mensen begrepen die stap destijds niet, maar het lijkt er nu op dat dit een erg goede zet is geweest. Sociale netwerken zullen moeten innoveren en continu aan de behoeften van de gebruikers tegemoet moeten blijven komen om relevant te blijven. Alleen op die manier kan een bedrijf als Facebook ook in de toekomst haar gebruikers van dienst blijven en geld blijven verdienen. Dat heeft men goed begrepen. Het lijkt erop dat het van meet af aan de bedoeling is geweest om WhatsApp te ontwikkelen als een nieuw soort sociaal netwerk om zo de teruglopende populariteit van Facebook te compenseren.
Social Media is in beweging
En alle sociale netwerken zijn continu in beweging. Zo ontstond Facebook ooit als een puur sociaal netwerk. Later werd er een messenger aan toegevoegd. Bij WhatsApp verloopt de ontwikkeling precies andersom. Ontstaan als een messenger, wordt het nu steeds meer een sociaal netwerk. Dergelijke trends zie je ook bij Instagram, Snapchat en Twitter. Ook lenen ze onderling regelmatig functies van elkaar. Zoals de hashtag, bedacht door Twitter, die je nu overal terugziet. En nu dus ook de stories functie, een idee van Snapchat, onder andere overgenomen door WhatsApp. Gelet op de afnemende populariteit van Facebook, een buitengewoon slimme zet. Overall vergen al deze sociale netwerken enorm veel data. Let er bij het afsluiten van een nieuwe sim only abonnement dan ook op dat je voldoende grote databundel neemt.
Wil je flexibel blijven en in twee jaar tijd je bundel eventueel nog kunnen aanpassen? Dan is een maandelijks opzegbaar sim only abonnement wellicht verstandig: je kunt dan binnen een maand eventueel opschakelen naar een grotere databundel. Lees hier meer informatie.