VodafoneZiggo heeft in het laatste kwartaal van 2018 het beste kwartaal ooit gedraaid. ‘Ooit’ is niet heel lang, want de joint venture bestaat enkele jaren.

Toch is VodafoneZiggo content met het groeiende resultaat. De omzet stabiliseert wel, blijkt uit de toelichting van CFO Richy Drost aan Telecompaper.

De cijfers

VodafoneZiggo bracht in Q4 2018 de omzetdaling terug tot 0,4 procent. Het bedrijfsresultaat steeg met 6,5 procent.

Voor het kalenderjaar 2019 rekent de joint venture op een groei van het bedrijfsresultaat van 1 tot 3 procent.

De aandeelhouders krijgen waarschijnlijk uitkeringen van 400 tot 600 miljoen euro.

Hoe is de groei te verklaren?

Een opvallend gegeven uit het kwartaalrapport was het hoge aantal postpaid net additions van ruim 50.000.

Ongeveer eenzelfde groei werd behaald in het derde kwartaal van 2018. Drost stelt dat de groei te verklaren is door de positionering van het aanbod, waarbij het volgens de CFO de ‘onderkant’ van der markt niet als focus heeft.

Verder kwamen er 14.000 kleinzakelijke klanten bij.

De omzetdaling is volgens het bedrijf te verklaren door FMC-voordelen (een deel van de korting wordt hierbij toegewezen aan Consumer Cable) en een prijsdruk in de zakelijke telecommarkt waar de prijzen steeds lager worden en de omzet daardoor onder druk staat.

Tot slot vindt er een verschuiving naar sim only plaats. Waardoor er steeds minder winst wordt gemaakt op toestel-verkopen.

‘FMC’: combivoordeel

FMC staat voor het ‘combivoordeel’ die je steeds vaker ziet. Zo biedt ook KPN het pakket ‘KPN Compleet’ aan waarin vaste internetdiensten worden gecombineerd met mobiele abonnementen in ruil voor extra voordeel.

FMC is nog altijd een groeimotor vertelt VodafoneZiggo. Steeds meer mensen kiezen voor combivoordeel. Verzadiging ligt daardoor wel op de loer. Drost maakt zich geen zorgen over deze verzadiging.

“Het betreft 70 procent van het Vodafone-merk. Een uitbreiding van de combi-voordelen naar het netwerk van Hollandsnieuwe behoort ook nog tot de mogelijkheden en kan verdere groei geven. Daarnaast staat het aantal vast internet-klanten met postpaid nog maar op een schamele 32 procent,” aldus Drost.

Ritchy Drost sluit af met een positieve noot. Hij benadrukt dat VodafoneZiggo een financieel gezond bedrijf is met een positieve cash flow.

Aan de beide aandeelhouders wordt daarom een uitkering verwacht van 400 tot maximaal 600 miljoen euro.

VodafoneZiggo fusie

Aanpassing van aanbod

Start-abonnementen

Vodafone heeft daarnaast maandag het aanbod van sim only abonnementen aangepast. Voornamelijk de ‘Start’ en ‘Red’ bundels zijn gewijzigd.

  • De abonnementen Start M en L gaan een kleine 50 cent omhoog naar respectievelijk 11,50 en 13,50 per maand. Start M biedt hierbij 500 MB aan internet, bij L ligt dit op 1 GB. Dit zijn dus de instappers voor consumenten die weinig hun mobiele telefoon gebruiken.
  • Het abonnement ‘Start S’ is geschrapt: bijna niemand verbruikt maar zo weinig data waardoor dit abonnement overbodig is geraakt.
  • Het Start XL sim only abonnement is goedkoper geworden, 2,50 euro per maand minder. Hiervoor krijg je 2 GB data en 300 belminuten voor 17,50 per maand.

Red-abonnementen

Voor grotere verbruikers biedt Vodafone ‘Red’ aan. De sim only bundels zijn hier ook goedkoper geworden. Duidelijk is dat Vodafone mee moet met de prijsverlagingen van andere prijsvechters.

  • Zo is het Red Essential-abonnement 1 euro goedkoper geworden. Hiervoor krijg je 5 GB aan data waar dit voorheen 3 GB was. Prijs: 25 euro per maand.
  • Tot slot heb je nog het Red-abonnement van 30 euro per maand. Hierbij krijg je nu 15 GB aan data in plaats van 10 GB.
  • Red Super (20 GB aan data) is geschrapt. Daarvoor in de plaats biedt Vodafone nu ‘Red Together’ aan: 40GB aan data voor 35 euro per maand. Daar krijg je uiteraard onbeperkt bellen bij.

Meer weten?