Provider Vodafone gaat zowel nieuwe abonnees als klanten die hun abonnement verlengen, drie maanden lang een bundel met onbeperkt internet geven. Hiermee wil Vodafone de klanten een eerlijke kans geven om te bepalen wat voor een bundel zij uiteindelijk willen afnemen. In deze proefperiode kunnen klanten dus zien hoeveel data ze gemiddeld verbruiken.

Hoeveel data heb je nodig?

In deze tijd vinden veel mensen het lastig om in te schatten hoeveel data zij nou eigenlijk nodig hebben. Door de hogere internetsnelheden, steeds betere camera’s op mobiele telefoons en de rijke content online wordt er over het algemeen steeds meer internet verbruikt.

Vodafone herkent dit: “Het is nu vaak moeilijk in te schatten hoeveel data je nou daadwerkelijk nodig hebt”, zegt Marcel de Groot, directeur consumentenmarkt bij Vodafone, in gesprek met NU.nl. “Wij zijn ons natuurlijk constant aan het beraden op wat we voor bundels nodig hebben, en we zien dat er in het algemeen een flinke stijging is van het datagebruik”.

Voor mensen die ineens meer of minder data gaan gebruiken, wordt het voor abonnees ook na de ‘proefperiode’ van drie maanden nog gewoon mogelijk om hun abonnement omhoog of omlaag bij te stellen. Dit geldt uiteraard voor alle telefoon abonnementen met toestel, maar ook voor de sim only bundels bij Vodafone.

Abonnementen

Vodafone introduceert nieuwe abonnementen

Vodafone zal vanaf 4 april aanstaande nieuwe abonnementen aanbieden aan Nederlandse klanten. De provider introduceert een zogenoemd ‘Black-abonnement’ waarbij een enorme databundel beschikbaar wordt gesteld van 25GB per maand.

Het Black-abonnement gaat 89 euro per maand kosten, waarin ook 2GB in het buitenland kan worden gebruikt, in 43 landen onbeperkt gebeld kan worden en vanuit Nederland 100 minuten naar het buitenland gebeld kan worden. Verder krijgen deze klanten standaard een Nasper-abonnement en een abonnement op de tv-dienst TV Anywhere.

De bestaande Red- en Smart-abonnementen worden tevens flink op de schop gegooid. Er worden grotere databundels geïntroduceerd van 1,5 tot 12GB. Ook bieden deze abonnementen onbeperkt bellen en sms’en in Nederland. De prijzen voor deze nieuwe abonnementen liggen tussen de 26 tot 36 euro per maand. Het gehele vernieuwde aanbod is vanaf 4 april te zien op onze Vodafone-pagina.

Jaarcijfers

De provider heeft tevens vandaag de jaarcijfers bekend gemaakt, en daaruit blijkt dat het dataverbruik het afgelopen boekjaar met maar liefst 55 procent is gestegen ten opzichte van het boekjaar 2014. Volgens de provider is deze explosieve stijging te wijten aan het 4G netwerk van Vodafone en de groeiende verkoop van mobiele toestellen die ondersteuning bieden voor dit razendsnelle netwerk.

Aan het einde van 2015 hadden ongeveer twee miljoen abonnees een mobiele telefoon dat ondersteuning biedt voor 4G of 4G+. Het totale aantal mobiele aansluitingen daalde wel met ongeveer 2,5 procent. Hierdoor houdt Vodafone momenteel 5,03 miljoen mobiele klanten over. De provider liet bij de bekendmaking van de jaarcijfers weten dat vooral het aantal prepaidklanten fors aan het afnemen is. Steeds meer mensen kiezen in plaats van prepaid voor een sim only, aldus Vodafone.

Omzetstijging

Verder bleek uit de jaarcijfers dat men een lichte omzetstijging heeft weten te bereiken. De omzet steeg 0,3 ten opzichte van het boekjaar 2014. Dit lag vooral bij de vaste telecomdiensten door de toenemende populariteit van Vodafone Thuis, een alles-in-1 pakket voor televisie, internet en vaste telefonie. Inmiddels hebben zo’n 106.000 klanten zo’n pakket. In de mobiele tak was er dus wel een daling van de omzet te zien, maar dit werd onder de streep dus gecompenseerd door de vaste telecomdiensten van Vodafone.

Vodafone heeft gekozen voor enkele nieuwe abonnementen op de mobiele markt. Ook zijn de prijzen dalende. Gemiddeld betaald een klant van Vodafone voor een abonnement zo’n 30,50 euro, terwijl dat vorig boekjaar nog op 32,70 euro was. Ook dit heeft als gevolg gehad dat de omzet voor de mobiele tak iets gedaald is.