Telecomprovider Tele2 wordt door de Stichting ConsumentenClaim voor de rechter gesleept. Een gratis toestel is namelijk niet gratis. Sterker nog, je sluit een lening af. Dit concludeerde Minister van Financiën Dijsselbloem in 2015. Als je een lening verstrekt, moet je als aanbieder voldoen aan de Wet op financieel toezicht. Echter heeft Tele2 zich hier nooit aan gehouden. Voor Stichting ConsumentenClaim reden om de telecomprovider te dagvaarden. De organisatie eist namens gedupeerde klanten geld terug. Eerder dwong ConsumentenClaim de providers Vodafone en KPN zich te verantwoorden voor de rechter.

Geen gratis toestel; wel dezelfde maandprijzen

De telecombedrijven Vodafone en T-Mobile gingen Tele2 in augustus voor. Als klant van Vodafone of T-Mobile kon (en kun) je een abonnement in combinatie met een ‘gratis’ toestel afsluiten. Echter is gratis niet gratis, want de prijs voor de toestel is verrekend in je maandprijs. Vervolgens maakten de providers het bonter als je besloot je abonnement op den duur te verlengen: je maandprijs blijft hetzelfde. In eerste instantie niet merkwaardig, totdat je je bedenkt dat je er niet (altijd) een gratis toestel bij krijgt. In dit geval horen je maandprijzen omlaag te gaan, maar dat gebeurde niet.

Prijsverhoging bij Tele2

De situaties van Vodafone en T-Mobile zijn al niet zuiver, maar provider Tele2 deed er een flinke schep bovenop. In plaats van je maandelijkse telefoonkosten hetzelfde te houden, besloten Tele2 de prijzen te verhogen. Hiermee spant Tele2 volgens ConsumentenClaim de kroon. Een gratis toestel blijkt al niet gratis te zijn, maar wanneer je het afgelost hebt, betaal je alsnog de hoofdprijs. Sinds september scharen duizenden klanten zich achter de stichting. De klanten willen per persoon tussen de 500 en 600 euro terugzien. Als alle klanten besluiten een claim in te dienen, kan de claim in de honderden miljoenen euro’s lopen.

‘Gratis’ toestel afgeschaft in 2014

In 2014 concludeerde de Hoge Raad dat telefoonabonnementen in combinatie met ‘gratis’ telefoon leningen zijn. In dit geval moeten telecomproviders voldoen aan de Wet op financieel inzicht. Vanuit deze wetgeving moeten dergelijke telefoonabonnementen zijn voorzien van de waarschuwing ‘Geld lenen kost geld’. Destijds werden deze abonnementen nietig verklaard, maar gedupeerden konden niet hun geld terugeisen. Inmiddels is deze financiële compensatie wel mogelijk. Fijn voor de consument, en ook voor de stichting. De stichting eist namelijk 15 procent van de eventuele schadevergoeding. Gelukkig kun je hoge kosten voorkomen met een sim only.

Bekijk hier nog eens de reactie van Tele2 en andere providers bij Consumentenclaim:

Aanbod ondertussen aangepast bij Tele2

Tele2 heeft onlangs de bundels aangepast. Je hebt voortaan als abonnee meer vrijheid in de keuze van de diverse combinaties die je kunt maken. Bovendien heeft de 1,5 GB databundel plaatsgemaakt voor een bundel van 2 GB. Dit heeft Tweakers vernomen via bronnen binnen Tele2. Blijkbaar signaleert Tele2 een trend waarbij abonnees minder gaan bellen en sms’en naarmate ze meer data verbruiken. Daarom kun je als abonnee voortaan ervoor kiezen om minder belminuten af te nemen in combinatie met een grote bundel dan nu het geval is. Op dit moment is het nog zo dat je bij alle abonnementen onbeperkt kunt bellen, behalve bij die met de kleinste bundel. Maar vanaf nu kun je bij alle databundels kiezen of je 100 belminuten of onbeperkt bellen wilt.

Hoe zien de nieuwe bundels er uit?

De mogelijkheden worden dan als volgt. Je kunt voortaan bij een sim only van Tele2 kiezen uit twee belbundels: 100 minuten of sms’jes voor twee euro of onbeperkt bellen en sms’en voor zes euro. Deze bundels kun je naar wens combineren met vijf verschillende databundels, van 1 GB, 2 GB, 4 GB, 8 GB of 24 GB. De prijzen van deze databundels lopen uiteen van 9 euro tot 29 euro per maand. Voor één euro per maand extra krijg je de mogelijkheid om je abonnement maandelijks op te zeggen.

Vergeleken met de huidige situatie zal bij een 4 GB of 8 GB databundel iets duurder uit zijn. Maar als je weinig belt of sms’t, heb je nu dus de mogelijkheid om voor de kleinere belbundel te kiezen, waardoor je alsnog voordeliger uit kunt zijn. Met name de klanten met de grootste databundel van 24 GB blijken nauwelijks te bellen of sms’en. Voor hen wordt het nieuwe sim only abonnement sowieso goedkoper.