Steeds meer mobiele klanten van Tele2 maken gebruik van de VoLTE technologie waarmee ze kunnen telefoneren via het 4G netwerk. In de afgelopen zes weken is het totaal aantal gebruikers zelfs verdubbeld. In totaal bellen momenteel ruim 340.000 Tele2 klanten via 4G. Dat komt neer op zo´n 1,5 miljoen gesprekken per dag. Aangezien Tele2 zelf alleen een 4G netwerk heeft, stimuleert de provider haar klanten actief om via het eigen netwerk te gaan bellen. Klanten die dit nog niet kunnen, moeten namelijk gebruik maken van het 2G of 3G netwerk van T-Mobile en dat kost Tele2 een hoop geld.

Klanten ervaren voordelen van VoLTE technologie

Bijna een jaar geleden was Tele2 de eerste provider in Nederland die de VoLTE technologie voor haar klanten activeerde. Op dit moment kunnen in principe alle klanten van de provider gebruik maken van de technologie, mits hun smartphone deze ook ondersteunt en over geschikte software beschikt. Dat is nog lang niet bij alle toestellen het geval, maar kan wel bij steeds meer telefoons. De voordelen van bellen via 4G is dat gesprekken sneller tot stand komen, een betere geluidskwaliteit hebben en dat je telefoon niet naar 3G of 2G hoeft terug te schakelen, zodat je internetverbinding intact blijft. Volgens Tele2 noemen klanten die de afgelopen weken voor het eerst VoLTE zijn gaan gebruiken vooral het kristalheldere geluid een grote plus.

Voor Tele2 is het grootste voordeel van de nieuwe technologie dat men op termijn niet meer afhankelijk is van T-Mobile om klanten via hun netwerken te laten bellen. Het is ook om die reden dat de provider voortaan alleen nog 4G abonnementen aanbiedt. Nieuwe klanten en bestaande klanten die gaan verlengen, moeten ervoor zorgen over een geschikte telefoon te beschikken. Heb je een sim only abonnement bij Tele2 en wil je ook van de voordelen van telefoneren via 4G genieten? Zorg dan dat je een geschikte smartphone hebt en download de meest recente software. Daarna zal je smartphone automatisch gebruik maken van VoLTE.

Omzet van de provider blijft wel stabiel

Tele2 heeft daarnaast de resultaten over het vierde kwartaal van 2016 bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat het aantal mobiele klanten van de Nederlandse tak van de Zweedse provider met 55.000 is gegroeid en nu voor het eerst boven een miljoen is uitgekomen. In de twee kwartalen ervoor viel al een vergelijkbare groei van het aantal klanten te noteren. Desondanks bleef de omzet met een totaal van 167 miljoen euro gelijk aan die van het vierde kwartaal in 2015. Er werd zelfs een bruto verlies geleden van 2,4 miljoen euro.

De verklaring van het bedrijf zelf
Dat verlies was te wijten aan een voorziening in een dispuut, aldus Tele2. Nadere details worden hier verder niet over verstrekt. Als je deze voorziening buiten beschouwing laat, zou er wel een kleine winst geboekt zijn. Naast deze strop, was Tele2 genoodzaakt in het vierde kwartaal een forse afschrijving te doen over de Nederlandse activiteiten. Ook hierover bracht het Zweedse concern geen verdere informatie naar buiten. Wel is het duidelijk dat de Nederlandse afdeling dus niet zo goed presteerde als men verwacht had. Eind 2015 ging Tele2 van start met een eigen 4G netwerk in Nederland. Het is de enige provider ter wereld die alléén een 4G netwerk heeft. Voor klanten die gebruik maken van 2G of 3G, ‘leent’ Tele2 de netwerken van T-Mobile. Tele2 onderscheidt zich door het aanbieden van grote databundels voor relatief lage prijzen.

Het vierde kwartaal was wel erg sterk
Overigens deed het Zweedse concern als geheel het uitstekend in het vierde kwartaal van 2016. Wereldwijd steeg de omzet naar 867 miljoen euro, een stijging van maar liefst 18 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Opvallende stijgers waren de afdeling in thuisland Zweden en de tak in Kazachstan. Wel werd er een klein nettoverlies geleden, maar dat was volgens Tele2 voornamelijk te wijten aan eenmalige reorganisatiekosten.