Op dit moment maken al meer dan 420.000 abonnees van Tele2 en Vodafone gebruik van VoLTE. Dit is een speciale techniek die het mogelijk maakt om via het 4G netwerk te bellen. Dat blijkt uit onderzoek door Telecompaper. Om te kunnen telefoneren via het 4G netwerk moet de provider deze techniek wel eerst op het netwerk activeren. 4G netwerken zijn namelijk in principe ontwikkeld voor dataverkeer en minder geschikt voor telefoonverkeer. Daarnaast moet je als abonnee ook over een toestel beschikken dat VoLTE ondersteunt.

Bellen via 4G bij alle providers mogelijk

Inmiddels hebben alle grote providers in Nederland, KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, het telefoneren via 4G op hun netwerken geactiveerd. Maar bij T-Mobile is het netwerk al wel actief, maar nog slechts aan enkele gebruikers voorbehouden. En KPN heeft VoLTE ook al enige tijd geleden geactiveerd, maar gaat pas vanaf oktober klanten met een geschikt toestel stapsgewijs overzetten. Van beide providers is niet bekend hoeveel gebruikers hun netwerken op dit moment precies hebben.

VoLTE

Tele2 was er vroeg bij met het activeren van VoLTE op hun 4G netwerk. Al in maart vorig jaar kon je als klant bij Tele2 via 4G bellen, mits je een geschikte telefoon had. In december had de provider zo’n 170.000 actieve gebruikers. Wanneer Tele2 de cijfers over het laatste kwartaal van 2016 bekendmaakt, zal men ook direct de meest actuele cijfers aanleveren. De meeste klanten van Tele2 bellen nog altijd via het 3G netwerk van T-Mobile, omdat Tele2 zelf alleen een 4G netwerk heeft. Maar de provider is er veel aan gelegen om hier zo snel mogelijk verandering in te brengen.

Vodafone klanten

Ben je klant bij Vodafone, dan kun je sinds augustus vorig jaar gebruik maken van VoLTE. Intussen heeft Vodafone al zo’n 250.000 actieve gebruikers. De provider is bezig om klanten gefaseerd over te zetten naar de nieuwe standaard in mobiel telefoneren. Wil je met jouw sim only abonnement ook via 4G kunnen bellen, dan dien je wel een geschikte smartphone aan te schaffen. De meeste nieuwe toestellen zijn inmiddels al geschikt gemaakt voor VoLTE.

ACM: eis van gebruik 4G is toegestaan

Tele2 mag daarnaast klanten weren die geen geschikte telefoon hebben voor het 4G netwerk van de provider. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hier geen bezwaar tegen, meldt Avro Tros. De provider kondigde onlangs aan het gebruik van 2G en 3G netwerken in de nabije toekomst te gaan blokkeren. Wanneer je een contract bij Tele2 afsluit of als bestaande klant je huidige contract verlengt, ben je voortaan verplicht om gebruik te maken van 4G. Tele2 probeert op deze manier onafhankelijk te worden van T-Mobile. Aangezien de provider zelf alleen een 4G netwerk heeft, moet het voor klanten die geen voor 4G geschikte telefoon hebben, gebruik maken van de 2G en 3G netwerken van de concurrent. De kosten die daarmee gemoeid zijn, zijn volgens Tele2 te hoog. Daarom wil men zo snel mogelijk volledig overstappen op het eigen 4G netwerk.

Geen onderzoek

De ACM is niet van plan om een onderzoek in te stellen naar de plannen van Tele2. Volgens de ACM mag de provider een blokkade doorvoeren. Bovendien is men van mening dat Tele2 alles duidelijk heeft geformuleerd in de algemene voorwaarden. Je weet als klant dus van tevoren heel goed waar je aan toe bent. Ook vindt men het redelijk dat wanneer je als klant een contract afsluit voor 4G, de provider je daar dan ook aan houdt. ´Dat je tot nu toe met een 4G abonnement nog steeds 3G diensten kon gebruiken, was mooi meegenomen´, aldus een woordvoerster van de ACM.

ACM: Check de voorwaarden

De ACM is verder van mening dat je je als klant goed in de voorwaarden van je contract moet verdiepen, voordat je het afsluit. Op die manier voorkom je vervelende verrassingen en teleurstellingen. Hoewel de ACM dus geen moeite heeft met de handelswijze van Tele2, geeft men wel aan dat het de provider zou sieren, wanneer ze met een oplossing zou komen voor bestaande klanten zonder 4G toestel.