De nieuwe strategie van T-Mobile Nederland, ook wel de ‘challenger strategie’ genoemd, heeft geleid tot een flinke toename in het aantal klanten. Postpaid steeg het aantal klanten met ruim 9 procent. Ook laat de omzetgroei groene cijfers zien in het jaar 2017 en ligt 1,8 procent hoger dan het jaar daarvoor. Ook zijn de klanten van de provider meer dan ooit tevreden over de diensten die T-Mobile verstrekt. De loyaliteitsindex steeg naar 71 en dat is de hoogste score ooit voor het bedrijf.

Groei in krimpende markt

De omzetten in de telecom markt dalen: zo halen providers minder inkomsten op doordat de extra kosten voor roaming niet meer doorberekend mogen worden naar de klanten en is de concurrentie moordend waardoor er veel concurrerende prijzen zijn. Ook staat de telecommarkt onder druk als gevolg van de wetgeving omtrent de BKR registratie. Søren Abildgaard, CEO van T-Mobile Nederland, is dan ook zeer trots dat zijn onderneming groeit ondanks de krimpende telecommarkt. Hij stelt dat de positieve resultaten te danken zijn aan de focus op klantgroei en klanttevredenheid.

Deze tevredenheid is vooral gestegen door de introductie van het sim only abonnement met onbeperkt internet: Go Unlimited. Dit is een onbeperkt abonnement voor een lage vaste prijs van 35 euro per maand. De lancering van dit onbeperkt data abonnement heeft geleid tot een toestroom aan nieuwe klanten. Het aantal sim only abonnementen heeft een enorme vlucht genomen bij de provider en de provider heeft daardoor nu ruim 3,2 miljoen postpaid klanten in het bestand.

De omzet over het laatste kwartaal in 2017 daalde wel met een kleine 4 procent ten opzichte van het laatste kwartaal in het jaar 2016, in dit kwartaal kreeg de provider er 77.000 postpaid klanten bij. De omzet bedroeg 343 miljoen in het laatste kwartaal. Over het gehele kalenderjaar werd een omzet van 1,355 miljard euro geboekt. Het totaal aantal klanten steeg van 3,746 naar 3,859 miljoen. Daarmee was het een uitstekend jaar voor T-Mobile. Voor de toekomst wil het bedrijf de krachten bundelen met Tele2 om zo de grootmachten KPN en VodafoneZiggo partij te bieden. Daarbij zal de naam van T-Mobile gewoon blijven bestaan, het moederbedrijf van Tele2 behoudt een minderheidsbelang van 25%.

Beste netwerk van Nederland

Meer goed nieuws voor T-Mobile. Deze week heeft OpenSignal een uitgebreid rapport naar buiten gebracht over het onderzoek dat de afgelopen periode is gedaan naar de mobiele netwerken in Nederland. Uit het onderzoek blijkt nu dat T-Mobile het beste netwerk van Nederland heeft. Het onderzoek werd gedaan naar de vier grootste providers in Nederland: KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2.

Open signal

Het razendsnelle en betrouwbare 4G netwerk van T-Mobile kwam dus als winnaar uit de bus. De roze provider mag de prijs opnieuw ophalen nadat ook in september 2017 het zich als beste van Nederland mocht noemen. Het onderzoek is gebaseerd op analyses van de netwerkverbinding van meer dan zestienduizend toestellen, in de periode november 2017 tot en met december 2018.

Naast de snelheid was ook de vertraging (latency) het beste bij T-Mobile. De downloadsnelheid is in vergelijking bij T-Mobile ook verbeterd, met een ruime zeventien procent tot 54,2 Mbps. De tweede plaats is voor Tele2 met een gemiddelde download snelheid van 44,4 Mbps. Bij KPN werd een snelheid van 43,7 Mbps down gemeten. Vodafone is hekkensluiter met een teleurstellende 33,6 Mbps.

Provider Downloadsnelheid 4G Downloadsnelheid 3G
T-Mobile 54,2 Mbps 5,58 Mbps
Tele2 44,4 Mbps Geen eigen netwerk
KPN 43,7 Mbps 4,26 Mbps
Vodafone 33,6 Mbps 6,28 Mbps

Met deze scores staat het Nederlands 4G netwerk in de top van de beste mobiele netwerken ter wereld. Ons land staat op de zesde plaats qua dekking. Landen als de Verenigde Staten, Hong Kong, Noorwegen, Japan en Zuid-Korea gaan ons nog voor. Qua netwerksnelheid liggen we zelfs op een tweede plaats. Op nummer één staat Singapore met een gemiddeld van ruim 44 MB per seconde, in Nederland ligt dat op ruim 42 MB per seconde. Al met al een prachtige score voor ons kikkerlandje.

Gerelateerd nieuws: