T-Mobile heeft dinsdagavond en woensdagochtend last gehad van een storing van het mobiele internet. Deze storing trof een deel van de klanten met een Basis SIM abonnement. Sommige abonnees werden doorverwezen naar een pagina op de website van T-Mobile waar ze hun bundel aan kunnen vullen, terwijl ze nog helemaal niet door hun bundel heen waren. Hierdoor konden ze geen gebruik meer maken van mobiel internet. Op het online forum van T-Mobile kwamen in korte tijd tientallen klachten binnen van abonnees die aangaven dat ze geen mobiele internetverbinding meer hadden.

Landelijke, maar toch beperkte storing

De problemen deden zich voor in het gehele land. Toch geeft een woordvoerder van T-Mobile aan dat het slechts om een beperkte storing ging, omdat het maar één type klant betrof. In eerste instantie kregen klanten van T-Mobile via de website van de provider het advies om hun mobiele telefoon opnieuw op te starten om het probleem te verhelpen, maar dat bleek niet te werken.

Beperkt aantal klanten getroffen

Er bleek uiteindelijk sprake te zijn van een storing bij ‘een beperkt deel van de basis sim klanten’, zo heeft het bedrijf later verklaard. Dit werd veroorzaakt doordat een update van software niet goed verlopen was. In de loop van woensdagmiddag was het probleem opgelost en konden de klanten weer gebruik maken van internet op hun smartphone. Hoeveel abonnees uiteindelijk door de storing getroffen zijn kon T-Mobile niet zeggen.

Het bedrijf biedt bij monde van een woordvoerder excuses aan voor het ongemak. ‘We vinden deze storing heel vervelend. Dit is niet wat je van het beste 4G netwerk van Nederland mag verwachten’, zo staat te lezen op het online forum. Heb jij een sim only van T-Mobile en heb je ook last gehad van de storing? Dan krijg je als compensatie deze maand 500 MB extra.

4G abonnementen beschikbaar

Tegelijkertijd gaf de provider meer nieuws: Vanaf oktober maakt T-Mobile 4g-abonnementen beschikbaar voor Nederlandse consumenten en kleine ondernemingen die thuis niet kunnen beschikken over een stabiele internetverbinding. Met een dergelijk abonnement kunnen deze klanten alsnog gebruikmaken van een stabiele verbinding via het mobiele 4g-netwerk. T-Mobile belooft dat geïnteresseerden de dienst eerst gratis een maand kunnen uitproberen. Ook is de service maandelijks aanpasbaar, met datalimieten die per maand door de klant kunnen worden gewijzigd.

Wat zijn de internetsnelheden?

De internetsnelheid van de dienst ligt op maximaal 150 Mbit/s downloadsnelheid, zo schrijft de provider. Om deze snelheid te behalen hebben klanten, naast de wifi-router, vermoedelijk ook de optionele buitenantenne nodig. Tussen twaalf uur ’s nachts en zes uur ’s ochtends kunnen klanten internetten zonder datalimiet. T-Mobile heeft nog geen informatie vrijgegeven over de limieten buiten deze uren en de bijbehorende tarieven. Voor een normaal abonnement van 25GB moet per maand momenteel 29 euro worden betaald. Het duurste T-Mobile-abonnement van 200GB kost 89 euro per maand.

4G internet voor thuis

De provider richt zich al lange tijd op het introduceren van 4g-internet voor thuis. Met de abonnementen wil T-Mobile zich niet uitsluitend richten op afgelegen gebieden zonder breedband, zoals andere providers doen. Woordvoerster Kathleen Loods legt aan technologiewebsite Tweakers.net uit dat T-Mobile veel naar de wensen van de klant heeft geluisterd. “De klantfeedback hebben wij gebruikt om diverse aanpassingen door te voeren. Zo is bijvoorbeeld ‘port forwarding’ toegevoegd.” Internet via 4g is razendsnel. Zo was een 150 Mbit/s downloadsnelheid via een mobiel netwerk een decennium geleden nog ondenkbaar. Houd rekening met deze ontwikkeling bij het aanschaffen van een sim only. Door de hoge snelheid bestaat het risico dat je vlug door je bundel heen bent en je geconfronteerd wordt met hoge kosten van de provider. Je kunt hierdoor het best kiezen voor een iets ruimer abonnement, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan.