De joint venture tussen Vodafone en Ziggo, VodafoneZiggo genaamd, heeft de voorlopige cijfers bekend gemaakt over het derde kwartaal van het jaar 2017. De joint venture verliest voornamelijk klanten in de mobiele markt en behaalt een fors lagere omzet. Daarmee daalde de winst naar een vijfde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten voor de breedband diensten zijn zo goed als stabiel. Dit in tegenstelling tot de mobiele inkomsten, die zoals gezegd onder druk staan. Zijn er serieuze redenen tot zorgen? Volgens VodafoneZiggo zelf niet.

Nieuwe roaming wetgeving drukt de omzet

De nieuwe provider maakte afgelopen kwartaal dus flink minder winst in hetzelfde kwartaal vorig jaar, de inkomsten van het bedrijf staan dan ook onder druk. Hierbij gaat het dus vooral om de inkomsten uit mobiele telefonie. De ondermening heeft namelijk te lijden onder de nieuwe regels wat betreft roaming in de EU. Waar voorheen enorm veel geld werd verdiend door inkomsten uit roaming, daalden de inkomsten uit roaming nu met maar liefst 12 miljoen euro. Tot overmaat van ramp verloor Vodafone ook nog eens netto 1.000 mobiele klanten in het derde kwartaal. Dit is niet geheel toe te schrijven aan mindere interesse in de provider, maar komt voornamelijk door de afwikkeling van 15.000 tweede simkaarten van Ziggo gebruikers, die in het tweede kwartaal dus nog wel meegenomen werden in het totale aantal klanten.

Het derde kwartaal: de harde feiten

De totale omzet van VodafoneZiggo daalde naar minder dan 1 miljard euro, een daling van ongeveer 5 procent. Afgelopen kwartaal werd er nog wel een operationele winst gehaald van 84,3 miljoen euro. Hoewel er nog altijd een winst wordt geboekt, is deze winst 20 procent lager dan dezelfde periode vorig jaar toen er nog wel inkomsten uit roaming binnen stroomde. De omzet lag zo’n 12 miljoen euro lager dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Naast de dalende inkomsten uit roaming, drukken ook de nieuwe kredietregels de inkomsten. Vodafone schat het verlies op dit vlak op ongeveer 8 miljoen euro. De omzet per klant steeg wel naar 47 euro per maand omdat de gemiddelde klant meer abonnementen en diensten afneemt. Er werden in Q3 35.000 nieuwe Vodafone abonnementen afgesloten, dat totaal geldt voor zowel een telefoon als sim only abonnement. In totaal heeft de onderneming nu 3,92 miljoen abonnees.

Flinke toename in dataverbruik

Een ontwikkeling die we op de gehele telecommarkt zien is het stijgende dataverbruik. Gemiddeld verbruikten het afgelopen kwartaal alle Vodafone klanten zo’n 2,2 GB data per maand. Dat is een stijging van maar liefst 82 procent ten opzichte van vorig jaar. Het merk verdient hierdoor gemiddeld 24 euro in de maand een telefoon abonnement of sim only. Dit is vergelijkbaar met grote providers als KPN en T-Mobile die respectievelijk 25 en 23 euro per maand opstrijken per abonnement.

Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo, wil absoluut niet spreken van een negatief resultaat en is positief gestemd (zie bovenstaande Tweet). Hij geeft in een persbericht aan dat de resultaten zijn gestabiliseerd in het derde kwartaal van 2017. Deze stabilisatie is volgens hem voornamelijk te danken aan verbeterde prestaties van de vaste tak waar vooral de breedband diensten onder vallen. Op het gebied van mobiele telefonie staat de onderneming dus wel flink onder druk. Ondanks dat is Hoencamp nog altijd positief gestemd als er wordt gevraagd naar resultaten over het volledige kalenderjaar 2017.