Per 1 januari van dit jaar zijn er verscherpte regels van kracht voor de aanbieders van mobiele abonnementen met smartphone. Zo moeten providers op hun websites en in reclame-uitingen de waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ plaatsen. En vanaf 1 mei komt er een verplichte inkomenstoets en registratie bij het BKR. Dit is het gevolg van het feit dat de Hoge Raad bepaald heeft dat een dergelijk abonnement als een krediet beschouwd dient te worden.

Providers moeten voortaan afzonderlijke kosten uitsplitsen

Voor sim only abonnementen gelden deze strengere regels niet. Wanneer je een sim only afsluit, koop je immers geen smartphone op afbetaling. Er is dan dus ook geen sprake van een krediet. Maar dankzij de strengere regels is het wel een stuk gemakkelijker geworden om sim only prijzen te vergelijken met abonnementen inclusief telefoon. Dat komt doordat providers voortaan ook verplicht zijn om heel duidelijk de afzonderlijke kosten van het abonnement en de telefoon uit te splitsen. Zo kun je in het vervolg dus in een oogopslag zien hoe de kosten verdeeld zijn.

Meer transparantie
Vanaf 1 januari moeten telecomaanbieders exact weergeven wat de verschillende kosten zijn waaruit de abonnementsprijs is opgebouwd. Dat betekent dat je inzichtelijk krijgt wat de kosten zijn voor het abonnement zelf en voor de smartphone. Maar daarnaast moeten de providers ook krediettabellen tonen. Hierin staat exact wat je betaalt voor het krediet, hoe hoog de rente is, hoe lang de looptijd van het krediet is en hoeveel geld je uiteindelijk precies kwijt zult zijn. Op deze manier kun je veel gemakkelijker zien of de korting die je op de smartphone krijgt bij een abonnement wel echt zoveel gunstiger is.

LTE Broadcast

Om mee te gaan met de toenemende vraag naar audio en video op de smartphone, zullen providers massaler LTE Broadcast aan moeten gaan bieden. Dat is de conclusie van een rapport dat is opgesteld door onderzoeksbureau Strategy Analytics. LTE Broadcast is een techniek die sneller streamen van audio en video in hoge kwaliteit mogelijk maakt. Op dit moment wordt LTE nog maar op beperkte schaal door providers aangeboden. Volgens Strategy Analytics is dat te wijten aan het feit dat de techniek in Amerika geen succes is. Daardoor durven maar weinig providers er hun vingers aan te branden. Twee jaar geleden waren de mobiele aanbieders nog wel positief over LTE, maar dat is volledig omgeslagen. Volgens het onderzoeksbureau is het probleem op dit moment dat er geen goed verdienmodel is voor de aanbieders. En daarnaast zijn er momenteel te weinig mobiele telefoons die de techniek ondersteunen.

Slechts 1/26 toestellen geschikt voor LTE

Uit onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat van de 26.000 smartphone modellen die momenteel op de markt zijn, slechts zo’n 1.000 geschikt zijn voor LTE Broadcast. De iPhone ondersteunt de streamingtechniek bijvoorbeeld nog niet. Een aantal providers en fabrikanten, verenigd in de LTE Broadcast Alliance, wil hier zo snel mogelijk verandering in aanbrengen. Dat wil men bereiken door de houding van de providers te veranderen.

Hoe staat de consument erin?
Aan de consument zal het normaal gesproken niet liggen. De vraag naar snelle streaming van mobiel audio en video zal naar verwachting de komende jaren alleen maar verder toenemen. Dat komt doordat steeds meer mensen toegang willen tot onder andere mobiele televisiediensten en ook andere live beelden, zoals sportevenementen op hun smartphone willen kunnen zien. Dankzij de snelle groei van 4G netwerken wordt dit ook voor steeds meer mensen mogelijk.