Telecompaper heeft recentelijk in zijn ‘EU Mobiel Benchmarkt-rapport’ over het eerste kwartaal van 2016 alle mobiele tarieven vergeleken in 16 Europese landen. In zijn totaliteit werden 1.700 abonnementen van 68 verschillende aanbieders geanalyseerd. Nederland behoorde in het laatste rapport (Q3 2015) net als in dit rapport tot de landen met wisselende resultaten op tariefgebied, zowel voor abonnementen met toestel als sim only.

Prijzen van abonnementen

In het rapport wordt niet gebruik gemaakt van gemiddelde prijzen, maar van mediaanprijzen om te voorkomen dat enkele uitschieters een vertekenend beeld veroorzaken. In Nederland zijn niet alle providers meegenomen in het rapport. Alleen KPN, Vodafone, T-Mobile (inclusief dochtermerken Telfort, Hollandsnieuwe en Ben) en Tele2 werden meegenomen in het onderzoek. In totaal zijn 411 Nederlandse abonnementen bekeken.

Sim only daalt in prijs

Voor wat betreft de prijzen van sim only scoort Nederland in het eerste kwartaal van 2016 iets beter dan voorheen. Dit komt doordat minder abonnementen duurder zijn dan de mediaan. Nederlandse providers komen nog altijd wel beter uit de vergelijking bij abonnementen met meer dan 1.000 minuten tot een onbeperkt aantal belminuten.

Ook abonnement + toestel goedkoper

De mediaanprijzen voor abonnementen inclusief high-end toestel laten een dalende trend zien in Nederland ten opzichte van een half jaar geleden. Dit komt volgens het rapport mede doordat de Samsung Galaxy S6 al langer op de markt verkrijgbaar is, en de nieuwe en duurdere S7 pas aan het einde van de benchmark-periode werd gelanceerd.

4GMeer variatie, steeds meer 4G

In vergelijking met andere Europese landen toont Nederland de meeste variatie in het aanbod van mobiele en sim only abonnementen. In Noorwegen worden bijvoorbeeld 22 abonnementen aangeboden, tegenover 411 combinaties in Nederland. Verder blijkt dat het aandeel 4G abonnementen stijgende is. Zo’n 66 procent van alle abonnementen bieden de mogelijkheid voor 4G internet. Dat was in Q1 2015 nog zo’n 43 procent, een stijging van zo’n 23 procent in een jaar. Ongeveer 38 procent van de Nederlanders heeft een 4G abonnement, terwijl zo’n 54 procent van de Nederlanders al een smartphone heeft die geschikt is voor 4G.

38% maakt gebruik van 4G

Ruim 38 procent van alle Nederlanders maakt op dit moment al gebruik van het razendsnelle 4G netwerk. Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper, waarvan de verdere details volgende week uit de doeken worden gedaan. Hieruit blijkt dus dat ruim één derde van de bevolking al een 4G abonnement of mobiel abonnement met 4G heeft. Wanneer alle Nederlanders een smartphone zouden hebben die 4G ondersteunt dan zou dat percentage nog hoger liggen. Momenteel heeft zo’n 54 procent van alle Nederlanders een toestel dat geschikt is voor het 4G netwerk. Deze mobiele telefoons worden ook wel ‘4G ready’ genoemd.

De laatste maanden blijkt steeds vaker uit verschillende onderzoeken dat 4G flink in opkomst is. Steeds meer consumenten kiezen voor een 4G abonnement en ook steeds meer mensen zijn van plan om zo’n abonnement in de nabije toekomst af te sluiten. De stijgende populariteit heeft niet alleen te maken met de zeer hoge internetsnelheden die bereikt kunnen worden met 4G. Ook de snelle en uitgebreide uitrol van het netwerk heeft ertoe geleid dat bijna alle providers nu een landelijke dekking voor 4G hebben bereikt. Daarnaast bieden bijna alle nieuwe smartphones tegenwoordig het nieuwe netwerk.

Dataverbruik stijgt ook

Het gevolg van het stijgend aantal 4G abonnementen en de hogere internetsnelheden is dat ook het aantal verbruikte MB’s een flinke stijging laat zien. Dat blijkt ook uit het onderzoek van Telecompaper. Waar Nederlanders in 2014 nog 63 miljard MB aan data verbruikten, is dat in 2015 verdubbeld naar maar liefst 112 miljard MB. Deze stijgingen waren voornamelijk te zien bij de die grote mobiele 4G providers: KPN, T-Mobile en Vodafone. Zij hebben momenteel zo’n zeven miljoen aansluitingen op hun eigen 4G netwerk. Tele2, de Zweedse provider die naast de drie ‘grote’ providers ook een eigen 4G netwerk heeft, timmert ook aan de weg met een stijgend aantal 4G-klanten. Momenteel telt Tele2 ongeveer 1,5 miljoen van deze abonnees. Het bedrijf biedt zelfs de mogelijkheid niet meer om een 3G abonnement af te sluiten.

Gehele markt is groeiende

Dat de markt van sim only abonnementen de laatste jaren flink aantrekt, mag duidelijk zijn. In vergelijking met 2013 is het aandeel sim only ten opzichte van abonnementen met toestel al tientallen procenten gestegen. Uit recent onderzoek van Telecompaper blijkt dat de markt van sim only nog altijd lijkt te floreren. Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt dat 850.000 Nederlanders in de eerste helft van 2016 een sterke intentie hebben om een nieuwe smartphone te kopen. Dit zijn bijna 350.000 Nederlandse consumenten méér dan een jaar eerder, wat wijst op een florerende markt voor smartphones in Nederland. Veel Nederlanders zijn toe aan een nieuw toestel, zo blijkt uit het onderzoek. Door de groeiende markt van smartphones, stijgt mogelijk ook de verkoop van sim only. Dit heeft volgens het onderzoek mogelijk verschillende oorzaken.

Smartphones gaan langer mee

Vroeger kocht je een smartphone, en was deze na één of twee jaar wel aan het einde van zijn latijn. Tegenwoordig lijkt de levensduur van smartphones flink te zijn verlengd. Dit komt deels door het feit dat de ontwikkelingen minder snel gaan dan pakweg tien jaar geleden, en deels doordat smartphones steeds steviger zijn geworden door de hogere kwaliteit van materialen en onderdelen. Vanwege deze langere levensduur is een toestel vaak nog in een prima staat wanneer het mobiel abonnement met toestel afloopt, vaak na een contractperiode van twee jaar. Vaak is het dan veel voordeliger om te kiezen voor een sim only.

Waar vroeger een prepaid simkaart nog interessant kon zijn, is dat tegenwoordig vaak niet meer goedkoper dan een sim only. Zo heb je tegenwoordig al een sim only met onbeperkt bellen en 1000MB internet voor slechts 10 euro per maand (Simpel). Hierdoor valt zo’n goedkope bundel vaak goedkoper uit dan een prepaid simkaart. Al met al profiteren de sim-only providers van al deze ontwikkelingen. De aantrekkende markt voor tweedehands smartphones lijkt hier ook aan bij te dragen.