Door de snelle ontwikkeling van de diverse 4G-netwerken in Nederland, is ons land weer terug in de top 10 van landen met de beste en snelste 4G-netwerken ter wereld. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van Open Signal. Dat is een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het verzamelen van wereldwijde data over mobiele netwerken. Het is dus nu een goed moment om bij het afsluiten van een sim only abonnement meteen te kiezen voor 4G.

Nederland vijfde qua dekking, zevende qua snelheid

Dankzij de snelle ontwikkeling van de netwerken van KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone staat Nederland weer in de top 10 zowel als het gaat om dekking als om snelheid. In het afgelopen jaar was Nederland uit de top van de lijstjes weggezakt. In de lijst met landen met de beste 4G dekking staat Nederland inmiddels op de vijfde plaats met een gemiddelde dekking van 84,1 procent van het totale grondgebied. Als het gaat om de snelste 4G netwerken vind je Nederland terug op de zevende plek op de ranglijst. De gemiddelde snelheid die Open Signal op de verschillende 4G-netwerken in Nederland heeft gemeten is 33,84 Mbps.

Gemiddelde snelheid afhankelijk van drukte

Als je naar de snelheid van 4G kijkt krijg je overigens een compleet andere top 10 dan wanneer je naar de dekkingsgraad kijkt. Dat komt onder andere omdat de gemiddelde snelheden afhankelijk zijn van de drukte op de netwerken. Nederland doet het qua snelheid heel goed, want de Nederlandse mobiele netwerken behoren tot de drukste ter wereld. Toch kan het altijd nog beter. Singapore voert namelijk het lijstje van de snelste netwerken aan, met een gemiddelde snelheid op het 4G-netwerk van maar liefst 45,77 Mbps. En dat terwijl het stadstaatje het drukste mobiele netwerk ter wereld heeft. Op de tweede plaats staat Zuid-Korea. Op de plaatsen drie tot en met vijf vind je Hongarije, Roemenië en Nieuw-Zeeland terug.

Binnenkort ook 4G in de lucht

Ook tijdens een vliegreis kun je je flink vervelen, en vaak kun je daar nog niet gebruikmaken van 4G internet. Je kunt een beetje in een tijdschrift bladeren of films kijken van slechte beeldkwaliteit. Op deze manier voelt een vlucht van 3 uur al als een tocht over de oceaan. Het liefst wil je internetten op je mobiele telefoon, maar stewards en stewardessen vragen je je toestel weg te leggen. Nog even dan. Maar waarschijnlijk komt er in 2017 verandering in. Bedrijven als Deutsche Telekom (eigenaar van T-Mobile) en Nokia werken aan een 4G-netwerk voor het luchtruim. De eerste testresultaten uit het onderzoek van European Aviation Network zijn positief.

In het zuiden van het Verenigd Koninkrijk voerde het European Aviation Network zijn onderzoek uit. Het satellietnetwerk wordt gecombineerd met een 4G-netwerk op de grond. Zo zijn de signalen van de zendmasten tot 150 kilometer boven de grond bereikbaar. Daarbij wordt ook nog eens gelet op de snelheden van het vliegtuig. De netwerken moeten namelijk ook opgewassen zijn tegen snelheden van 1200 kilometer per uur. Een gecompliceerde puzzel, maar de eerste testresultaten zijn positief. Vanuit een testvliegtuig maakten ingenieurs probleemloos verbinding met een laboratorium in Stuttgart. Dat wordt Netflix streamen in het vliegtuig.

Uitslagen van de testvlucht

Uit de testvlucht blijkt dat het internet in het vliegtuig sneller is dan verwacht. Mooi, dan kunnen we tussendoor ook blijven Facebooken. Tijd om het netwerk uit te breiden. Om dit te kunnen realiseren, worden er driehonderd antennes in Europa gebouwd. Tevens wordt eraan gewerkt om het 4G-signaal via de satellieten naar vliegen te zenden. De verwachting is dat het netwerk halverwege 2017 in Europa beschikbaar is. Vervolgens is het aan de luchtvaartmaatschappijen om de benodigde aanpassingen door te voeren. Als eerst krijgen Duitsland en West-Europa toegang tot het netwerk.

Verbruik en kosten nog onbekend

Hoewel er straks een 4G-netwerk is om van gebruik te maken, kun je niet direct met je mobiele telefoon verbinding maken. De verbinding verloopt via het Wi-Fi netwerk van het toestel. Via je smartphone of tablet kun je hiermee verbinding maken. Nu is natuurlijk de vraag wat het kosten gaat. Betaal je een vast bedrag per uur of ga je per vlucht betalen? En wat voor prijs is redelijk? Vooralsnog zijn de bijkomende kosten nog niet bekend. Hopelijk vallen de kosten mee. Anders kun je net zo goed naar het schermpje in de stoel voor je staren.