KPN heeft bekend gemaakt dat het ‘op termijn’ afscheid gaat nemen van een aantal dochtermerken. Telfort, XS4ALL en Yes Telecom zullen opgaan in KPN zelf. Verwacht wordt dat de dochtermerken nog wel enkele jaren actief zijn voordat de fusie plaatsvindt.

Waarom heeft KPN zoveel dochtermerken?

In de afgelopen decennia heeft KPN als marktleider veel telecom- en internetbedrijven overgenomen. Zo werd internetprovider XS4ALL in 1998 overgenomen en volgde mobiele aanbieder Telfort in 2007, een bedrijf dat destijds ook zelfstandig opereerde. De meeste dochtermerken van KPN zijn onder hun eigen naam voortgezet.

Herstructurering

De omzetten van de marktleider in internet en mobiele telefonie staat, net als bij andere merken, onder druk. Daarom is KPN bezig met de herstructurering en versimpeling van haar portfolio aan merken. Het bedrijf kiest er daarom voor de dochtermerken te integreren in het merk zelf. Op termijn levert dit een flinke kostenbesparing op, is de verwachting. Met name op het gebied van marketingkosten zou het samenvoegen van de merken een forse besparing opleveren.

Dit betekent dat de merken Telfort, XS4ALL en Yes Telecom gaan verdwijnen. KPN meldt dat dit ‘op termijn’ gaat gebeuren, naar verwachting binnen enkele jaren. Naast deze dochters heeft KPN ook nog Simyo en kleinere internetproviders als Solcon in haar portfolio. Of deze merken binnenkort ook verdwijnen, is tot op heden onduidelijk.

XS4ALL

Petitie gestart voor XS4ALL

Loyale klanten van de dochtermerken zijn niet blij me het nieuws. Zeker trouwe klanten van XS4ALL zijn ontdaan en hebben een petitie gestart. Het bedrijf had naar schatting ongeveer 210.000 breedbandklanten, inclusief een aantal televisie+telefonie abonnees. Daarnaast had het bedrijf ongeveer 64.000 mobiele klanten. Inmiddels hebben ruim 37.500 mensen hun krabbel gezet onder de petitie ‘XS4ALL moet blijven bestaan’, wat betekent dat 14 procent van het klantenbestand heeft getekend.

De petitie startte een week geleden, op donderdag 10 januari. Nog steeds druppelen veel handtekeningen binnen. Onder de ondertekenaars vinden we ook bekende personen zoals voormalig XS4ALL directeur Doke Pelleboer, journalist Brenno de Winter en D66-politicus Boris van der Ham.

Is de herstructurering een goede zet?

Het uitfaseren van een aantal subbrands is geen verrassing. Eerder werd Hi al uitgefaseerd en de groei lijkt eruit te zijn bij Telfort en XS4ALL. De laatste kwartalen wisten de providers maar weinig nieuwe klanten te trekken. Het wegvallen van de merken betekent dat veel klanten oververhuist moeten worden. Discutabel is wel het wegvallen van het budgetmerk Telfort, terwijl in het buitenland juist veel budgetmerken worden opgericht. Zo zien we momenteel in Italië de oprichting van Vodafone Ho en TIM Keng. Wellicht verwacht KPN, door de fusie van T-Mobile en Tele2, dat de markt zal ontspannen. Open kabel zal dan pas op termijn voor nieuwe concurrentie gaan zorgen.

Op dit moment zijn T-Mobile/Tele2 en Vodafone/Ziggo de grootste concurrenten op de markt van internet en mobiele telefonie.

Update 24 januari 2019: KPN sluit Telfort-winkels op 1 mei, producten blijven voorlopig bestaan

KPN sluit op 1 mei 2019 de winkels van dochteronderneming Telfort, dat meldt de provider vandaag middels een persbericht. KPN blijft vooralsnog wel de producten en diensten onder het Telfort-merk aanbieden. Ook de website van Telfort blijft voorlopig in de lucht. Op termijn zal KPN stoppen met het aanbieden van Telfort-producten. Wanneer dat precies gaat gebeuren is onduidelijk. Door de sluiting van de winkels verliezen 207 mensen hun baan, waarvan 79 mensen op uitzendbasis werk verrichten in de Telfort-winkels. KPN heeft de intentie om een deel van het overige personeel te herplaatsen naar bijvoorbeeld KPN winkels.

“Bestaande klanten behouden de producten en service zoals ze die nu hebben”, stelt KPN-woordvoerder Ellen van Heerwaarden aan Nu.nl. Vanaf 1 mei kunnen Telfort-klanten in de KPN-winkels terecht voor service.

Telfort winkel