Er is een trend gaande waarbij steeds meer telecomdiensten gebundeld worden aangeboden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hier een studie naar gedaan en komt tot de voorlopige conclusie dat deze ontwikkeling op de korte termijn gunstig uitpakt voor de consument. Dit komt door de vele kortingen en interessante extra’s die bundeling meestal oplevert. Op de langere termijn ziet men echter ook risico’s. De ACM gaat nu een markt consultatie uitvoeren. Betrokken partijen is om input verzocht. Zij kunnen nog tot 11 april hun reactie op de voorlopige conclusies geven. Daarna zou de ACM kunnen besluiten om te gaan reguleren of op zijn minst aanvullende regelgeving op te stellen.

Concurrentie op telecommarkt kan verstoord raken

Het grootste risico is dat uiteindelijk de positie van kleinere partijen zonder eigen vast of mobiel netwerk kan verzwakken door de mogelijkheden tot bundeling van de grotere aanbieders. Hierdoor zou dan de concurrentie op de telecommarkt verstoord worden. Uiteindelijk zou dan de bundelingstrend er ook toe kunnen leiden dat de consument minder keuze overhoudt. Daarnaast komt de ACM ook tot de conclusie dat het voor klanten die een pakket van diensten bij een provider afnemen lastiger is als ze willen overstappen naar een andere aanbieder. Het gevolg van dit alles kan zijn dat consumenten op termijn juist duurder uit zijn.

Het bekendste voorbeeld van gebundelde diensten is op dit moment KPN Compleet. Al vanaf 2013 kun je als klant van KPN verschillende diensten combineren en zo allerlei extra’s ‘verdienen’. Hoe meer vaste en mobiele diensten je afneemt, hoe meer voordeel het je oplevert. Je kunt bijvoorbeeld dubbele hoeveelheden dataverkeer binnen je sim only abonnement, extra zenderpakketten, gratis Spotify Premium of korting op je maandelijkse facturen verdienen. Verwacht wordt dat ook VodafoneZiggo op korte termijn met een vergelijkbaar aanbod zal komen, waar je dus een sim only abonnement van Vodafone of Ziggo kunt combineren met vaste internetdiensten. Na de fusie tussen Vodafone en Ziggo heeft deze nieuwe provider immers ook de beschikking over zowel een vast als een mobiel netwerk. Ook Telfort en XS4ALL bieden al mogelijkheden tot bundeling aan.

Telecom in opmars

Goede regulatie is nodig, want het aantal mensen met een mobiele telefoon stijgt nog steeds. Wereldwijd hebben steeds meer mensen een mobiele telefoon. Aan het einde van 2017 zal de teller rond de vijf miljard mobiele telefoons staan. Dat is althans de verwachting van de GSMA, de koepelorganisatie van gsm-operatoren. De GSMA heeft een studie verricht naar de ontwikkeling van het aantal mobiele telefoons in de wereld. Die wijst uit dat het aantal mensen met een mobieltje alsmaar blijft stijgen. Nadat dit jaar de magische grens van vijf miljard doorbroken zal worden, zal in 2020 het aantal naar verwachting al rond de 5,7 miljard liggen. Dat is op dat moment bijna drie kwart van de wereldbevolking. India is verantwoordelijk voor de helft van die groei. Hoeveel procent van de mobiele telefoons een sim only heeft, wordt niet duidelijk uit het onderzoek.

Ongeveer 55 procent van alle mobiele telefoons heeft op dit moment ook toegang tot mobiel internet. De GSMA maakt bij de berekening van dit cijfer geen onderscheid tussen 3G of 4G internet. In 2020 zal het aandeel mobiele telefoons met toegang tot internet naar schatting zelfs al zijn toegenomen tot 75 procent. Dat betekent dat op dat moment dus ruim 4,2 miljard mensen op de wereld de beschikking hebben over mobiel internet, meer dan de helft van de wereldbevolking.

Overigens geeft de mobiele sector ook veel aan de mensen terug, zo blijkt uit een rapport van dezelfde GSMA. Afgelopen jaar betaalde de sector in zijn totaliteit zo’n 450 miljard euro aan belastingen. In 2020 zal dit naar alle waarschijnlijkheid nog verder zijn opgelopen tot een slordige 500 miljard euro. Maar zeker zo belangrijk is dat mobiele technologie een groot verschil kan maken in het dagelijkse leven van veel mensen. Mobiele technologie geeft ons toegang tot gereedschappen en applicaties om allerlei sociaaleconomische problemen op te lossen. ‘Daardoor kunnen we aan een efficiëntere en meer duurzame samenleving bouwen’, zo stelt de GSMA.