Als je een Sim Only abonnement afsluit, heb je de keuze uit vele diverse abonnementen. Het aanbod van Sim Only abonnementen is door de groeiende vraag namelijk steeds groter, waardoor je gemakkelijk een abonnement kunt samenstellen die helemaal bij jou past. In de eerste jaren van het Sim Only abonnement kwam het nog wel eens voor dat je een abonnement af moest nemen die niet helemaal bij jou paste, maar tegenwoordig zijn er zo veel verschillende abonnementen die je af kunt sluiten dat iedereen een abonnement kan vinden die voor honderd procent bij hem of haar past. Eén van de abonnementen die je af kunt sluiten, is het abonnement met Sim Only met Onbeperkt bellen. Steeds meer aanbieders, waaronder Simpel erg bekend is met de ‘Belrevolutie’, bieden deze mogelijkheid.

Wat is ‘Sim Only Onbeperkt bellen’?

Zoals de naam het al verklapt, kun je met Sim Only onbeperkt bellen voor een onbeperkt aantal minuten bellen. Sommige Sim Only abonnementen hebben bijvoorbeeld 100, 150, 250 of 300 belminuten, maar bij het abonnement met Sim Only onbeperkt bellen zit er geen maximaal aantal belminuten aan het abonnement verbonden. Dit betekent dat je zo lang kunt bellen als je wil en dus nooit over jouw aantal belminuten heen kan gaan. En omdat het abonnement met onbeperkt bellen door Sim Only aanbiedingen vaak vrij voordelig is, hoef je niet eens veel te betalen om iedere maand voor een onbeperkt aantal minuten te bellen.

Er zijn enkele voordelen verbonden aan Sim Only onbeperkt bellen. Het eerste voordeel is het feit dat je altijd kan blijven bellen en nooit over jouw maximale aantal belminuten heen gaat. Heb je bijvoorbeeld 200 belminuten en bel je een maandje iets meer, dan moet je aan het einde van de maand ineens extra betalen om de extra belminuten te voldoen op factuur. Heb je een abonnement met onbeperkt bellen, dan kan dit nooit gebeuren. Bel je een keer een maandje wat meer, dan blijft jouw telefoonrekening altijd hetzelfde. Een ander voordeel van Sim Only onbeperkt bellen is het feit dat je altijd weet waar je aan toe bent. Zo hoef je nooit te controleren hoeveel belminuten je nog over hebt als je een telefoontje moet plegen, maar kun je altijd bellen als dit nodig is. Geen zorgen over het overschrijden van het aantal belminuten dus, maar gewoon bellen wanneer jij wil, hoe vaak jij dit wil en hoe lang jij wil. Kortom: het Sim Only abonnement met onbeperkt bellen vergroot niet alleen het gemak, maar ook de vrijheid.

Voor wie is een abonnement met onbeperkt belminuten geschikt?

Het Sim Only abonnement met onbeperkt bellen is eigenlijk voor iedereen geschikt die veel belt. Dit kan bijvoorbeeld een kantoormedewerker zijn die vaak telefoontjes moet plegen voor zijn of haar werk, maar het kan ook een tienermeisje zijn die iedere avond met haar vriendinnen aan de telefoon hangt. Regel jij eigenlijk altijd alles door te bellen en gaat er geen dag voorbij dat jij een telefoontje pleegt? Dan is het abonnement met onbeperkt bellen wellicht iets voor jou. Zeker als je hebt gemerkt dat je eigenlijk niet voldoende hebt aan het aantal belminuten dat je nu hebt, is het abonnement zonder een vast aantal belminuten een aanrader. Gebruik je juist veel internet, maar minder belminuten? Dan is een bundel met onbeperkt internet wellicht iets voor jou.

Onbeperkt sms’en

Ook onbeperkt sms’en zit bij deze bundels in. Echter kan het wel eens zo zijn dat de sms verdwijnt. Een groep fabrikanten en providers gaat samen met Google een nieuwe poging ondernemen om RCS tot een succes te maken. RCS staat voor Rich Communication Service. Het is de opvolger van SMS. De telecomindustrie werkt hier al ruim 10 jaar aan, maar door de opkomst van WhatsApp is RCS eigenlijk bij voorbaat al overbodig geworden. Toch willen de fabrikanten nog een poging doen. RCS combineert de functionaliteit van WhatsApp met de betrouwbaarheid en stabiliteit van SMS.

Sinds de opkomst van WhatsApp in 2009 is het gebruik van SMS sterk gedaald en bieden steeds meer telecomproviders sim only abonnementen met onbeperkt sms’en (en bellen) aan. Dat het gebruik van SMS daalt hebben de telecom providers voornamelijk aan zichzelf te danken. Ze hebben te lang te veel willen verdienen aan SMS waardoor de verleiding om over te stappen naar gratis WhatsApp voor de meeste consumenten simpelweg te groot was. Op dit moment is WhatsApp wereldwijd de meest gebruikte toepassing voor het versturen en ontvangen van berichten, foto’s en media per smartphone. Maar het is geen onderdeel van mobiele communicatie. Het is een app die door een derde partij beheerd wordt en in feite niets met de telecomproviders van doen heeft.

Google heeft nu bekendgemaakt dat het een nieuwe berichten-inbox gaat ontwikkelen voor Android. Deze gaat ‘Android Berichten’ heten. De huidige standaard berichten-inbox krijgt behalve ondersteuning voor SMS ook ondersteuning voor RCS. Daardoor kun je als gebruiker in de toekomst ook RCS berichten versturen. Google gaat bij de ontwikkeling hiervan samenwerken met een groot aantal smartphone fabrikanten, waaronder HTC, Sony, Motorola, LG, Nokia, Archos en Wiko. De fabrikanten zullen voortaan hun Android smartphones van de nieuwe berichten-inbox voorzien. Grote fabrikanten als Samsung en Huawei doen echter voorlopig nog niet mee.

Google

Initiatief heeft kleine kans van slagen

Het is voorlopig nog zeer de vraag of dit initiatief kans van slagen heeft. Veel providers ondersteunen RCS niet en ook de twee grootste fabrikanten van Android telefoons doen nog niet mee. In Nederland kun je vooralsnog bijvoorbeeld alleen als Vodafone klant RCS berichten sturen naar andere Vodafone klanten. Er is dus voorlopig nog lang niet voldoende draagvlak om deze technologie tot een succes te maken. Ook voor de meeste consumenten zal RCS weinig toegevoegde waarde hebben vergeleken met WhatsApp. Enige pluspunt is dat RCS op zichzelf betrouwbaarder is omdat het berichtenverkeer geheel door de provider afgehandeld wordt in plaats van door een derde partij.

Gerelateerd nieuws: