Voor het eerst in enkele jaren is het aantal klanten van T-Mobile weer licht gegroeid. In totaal nam het aantal klanten met 69.000 toe tot een totaal van ruim 3,7 miljoen. Dit was met name te danken aan een stijging van het aantal abonnees met 6,5 procent. Het aantal prepaid klanten daalde namelijk met ongeveer 13 procent. De jaren ervoor was er een trend zichtbaar waarbij de provider meer prepaid klanten kwijtraakte dan er abonnees bijkwamen. Die trend is nu dus doorbroken. Dit blijkt uit de jaarcijfers die T-Mobile heeft gepresenteerd.

Minder prepaid klanten, meer abonnees

De daling van het aantal prepaid klanten is overigens een tendens die in de gehele sector zichtbaar is. Deze daling wordt veroorzaakt doordat steeds meer mensen overstappen naar sim only. In het geval van T-Mobile gaat het om een terugloop van 114.000 klanten in heel 2016. Maar omdat het aantal abonnees in dezelfde periode met 183.000 toenam, groeide het totale klantenbestand toch met 69.000, oftewel 1,9 procent, tot een totaal van 3.745.000.

Ondanks de lichte groei van het totale klantenbestand, daalde de jaaromzet van T-Mobile in 2016 met 4,5 procent tot ruim 1,3 miljard euro. Maar een lichtpuntje daarbij is dat in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar de omzet wél met 4,7 procent steeg ten opzichte van hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Dit is mede te danken aan de introductie van Datavrije Muziek, de omstreden service waarbij je als klant gratis muziek kunt streamen buiten je databundel om.

Deutsche Telekom

De introductie van deze service en de onlangs gelanceerde onbeperkt internet abonnementen zijn het gevolg van de strategische keuze van moederbedrijf Deutsche Telekom om T-Mobile voortaan als een zogeheten ‘Challenger’ op de telecommarkt te laten opereren. Verwacht wordt het onbeperkt internet abonnement van T-Mobile de provider in 2017 nog veel nieuwe klanten zal opleveren.

Deze koerswijziging werd doorgevoerd nadat het, mede door de fusie tussen Vodafone en Ziggo, niet lukte om T-Mobile Nederland te verkopen. Maar ook het gekrompen klantenbestand was hier debet aan. Daarom heeft Deutsche Telekom de Nederlandse afdeling nu in een aparte divisie ondergebracht, waardoor de provider meer vrijheid heeft om, los van de Duitse modellen, in te spelen op ontwikkelingen in de Nederlandse markt. De verwachting is dat ook hierdoor het aantal klanten verder door zal groeien.

Testen met 4G

Verder werd bekend dat T-Mobile vorig jaar december in alle stilte de VoLTE technologie, die het mogelijk maakt om te bellen via 4G, op haar netwerk heeft geactiveerd. Sindsdien worden hier tests mee uitgevoerd. Dat heeft een woordvoerder van de provider desgevraagd bevestigd. De verwachting is dat later dit jaar klanten met een geschikte smartphone via het 4G netwerk kunnen gaan telefoneren. T-Mobile had de ambitie om bellen via 4G voor klanten al in 2016 mogelijk te maken, maar dat is dus niet gelukt. Concurrenten Tele2, Vodafone en KPN bieden hun klanten die mogelijkheid al wel.

Begin 2016 was Tele2 de eerste Nederlandse provider bij wie je als klant van de mogelijkheden van VoLTE gebruik kon maken. In het najaar activeerden ook KPN en Vodafone deze technologie op hun netwerken. Je moet als klant echter ook nog wel de beschikking hebben over een smartphone die zowel van de juiste technische ondersteuning als de juiste instellingen voorzien is.

Ongeschikte telefoons

Op dit moment is alleen nog maar een beperkt aantal Android smartphones hiervoor geschikt. Ook de Apple smartphones vanaf de iPhone 6 hebben in principe al wel de technische ondersteuning in huis, maar Apple heeft de instellingen voor VoLTE nog niet vrijgegeven voor het netwerk van T-Mobile. Ben je klant bij Vodafone of Tele2, dan kun je al wél met een iPhone bellen via 4G.

Het voordeel van VoLTE

Het grote voordeel van de VoLTE technologie is dat je 4G telefoon niet meer steeds hoeft terug te schakelen naar een beschikbaar 3G of zelfs 2G netwerk wanneer je wilt telefoneren. Dat betekent dat je 4G mobiele internetverbinding gewoon in stand blijft als je gebeld wordt. Bovendien is dankzij de grotere bandbreedte van 4G netwerken de geluidskwaliteit van je telefoongesprekken ook beter en komen gesprekken sneller tot stand. Maar op dit moment kunnen bij T-Mobile dus alleen een aantal medewerkers van de provider zelf, die verantwoordelijk zijn voor de bouw en het onderhoud van het netwerk er gebruik van maken. Heb je een sim only bij T-Mobile dan zal je nog even geduld moeten hebben.