Naast het sim only abonnement, zijn we allemaal bekend met de abonnementen waarbij je een gratis toestel krijgt. Echter bleek gratis niet daadwerkelijk gratis te zijn. In de looptijd van je abonnement betaalde je alsnog je splinternieuwe mobiele telefoon af. Achteraf kon je je flink bedrogen voelen, en terecht. Want gratis is niet gratis. De kosten voor je gratis toestel bleken te zijn verweven in één totaalprijs. Om dit soort praktijken te voorkomen, besloot de Autoriteit Financiële Markten (AFM) er een stokje voor te steken. KPN en andere providers moeten vanaf 1 januari de Wet op het financieel toezicht volgen.

KPN bevindt zich alleen nog in een overgangsfase

Aangezien een gratis telefoon bij een mobiel abonnement eigenlijk een lening is, moeten providers als KPN zich houden aan de Wet op het financieel toezicht. Naar eigen zeggen voldoet KPN inmiddels aan alle regels en meent de eerste telecomaanbieder van Nederland te zijn die ‘Wtf compliant’ is. De voorwaarden worden aangepast, maar sinds 1 september 2016 voldoen nieuwe abonnementen wel al aan de wetgeving. KPN bevindt zich dus nog in een overgangsfase. Dit wordt door de AFM bevestigd. Het proces verloopt in fase aangezien de verandering vrij ingrijpend zijn. Het gehele aanbod van KPN en bijbehorende systemen moeten worden aangepast.

De invoering van de Wet op het financieel toezicht brengt niet alleen veranderingen voor telecomaanbieders met zich mee, maar ook voor consumenten verandert er veel. Als je vanaf 1 januari 2017 een mobiel abonnement met telefoon aanschaft, word je geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Je wordt geregistreerd wanneer de telefoon 250 euro of meer waard is. Strikt genomen betreft het een lening en daarbij horen alle regels waar je in eerste instantie niet aan denkt bij het aanschaffen van je telefoon. Gelukkig kun je op onze website makkelijke alle sim only abonnementen en bijbehorende prijzen met elkaar vergelijken, deze abonnementen worden niet bij het BKR geregistreerd.

Periode om te verlengen wordt ingekort

Meer nieuws uit het kamp van KPN. De provider gaat de periode waarbinnen je je abonnement kunt verlengen inkorten. Op dit moment kun je al vanaf zes maanden voor het einde van je abonnement je contract verlengen, maar dat wordt voortaan vier maanden. Dat is bekend geworden door een mailing van webwinkel Coolblue aan haar klanten. Coolblue verkoopt namelijk KPN-abonnementen en heeft haar klanten over de verandering geïnformeerd. Vanaf 7 november werd de huidige termijn al ingevoerd.

KPN verklaart desgevraagd dat er vraag was naar de kortere termijn. Veel klanten vonden de huidige verlengperiode te lang. Ze gaven aan dat met name het wachten voordat de nieuwe abonnementsvorm in zou gaan niet zo lang zou moeten duren. Mede hierdoor heeft KPN besloten tot de verandering. Als je op dit moment een abonnement hebt bij KPN en je verleng termijn van zes maanden was al voor 7 november ingegaan, dan verandert er voor jou niets. Maar daarna krijg je als KPN-klant met bijvoorbeeld een sim only abonnement dus te maken met een termijn van vier maanden.

Verlengperiode
Overigens was KPN altijd al een uitzondering met de verlengperiode van zes maanden. Providers mogen zelf bepalen wat de periode is waarbinnen je als klant kunt verlengen. Andere providers, zoals T-Mobile, Vodafone en Tele2 hadden altijd al kortere termijnen. Daar sluit KPN zich nu dus gewoon bij aan. Dus heb je een sim only abonnement bij KPN en wil je dat graag verlengen? Dan zal je voortaan iets langer moeten wachten voordat dat kan. Aan de andere kant hoef je vervolgens dan niet zo lang meer te wachten tot het ingaat. Wil je juist overstappen naar een andere provider? Dan verandert er voor jou verder niets. De overstap termijn blijft gehandhaafd op twee maanden, ook met nummerbehoud.

Sinterklaascadeau

Deze week staat in het teken van Sinterklaas. En ook daar heeft de provider bij stilgestaan. De feestliederen schallen uit alle luidsprekers. Nog heel even in het teken van Sinterklaas, maar de rest van de maand klinken kerstliedjes. Voor veel gezinnen worden tijdens de vakantiedagen cadeaus gegeven, en KPN doet er graag aan mee. Sinds twee jaar geeft de provider haar klanten een cadeau om haar blijk van dank en waardering te tonen. Uiteraard waren de klanten er erg blij mee. KPN heeft besloten de actie dit jaar te herhalen. Of je nu een vaste, mobiele of prepaid-klant bent.

Wat krijg je cadeau bij KPN?

Heb je een vaste aansluiting van KPN? In dit geval kun je in de maand december 5 films gratis bekijken. De films staan vast, maar KPN houdt rekening met de gehele familie. In december kun je genieten van Batman vs. Superman: Dawn of Justice, Age of Adaline, Dummie de Mummie 2, Woezel en Pip en Nebraska. Deze films zijn sinds 1 december verkrijgbaar, dus je kunt gelijk voor de tv neerploffen. Je kunt deze films via Interactieve TV of diens website bekijken. Ben je een mobiele klant van KPN? In dit geval kun je de films via de website van KPN bekijken. Als je in het bezit bent van een sim only abonnement van KPN, krijg je uiterlijk 8 december 5GB extra. Hiervoor hoef je niets te doen, want de data wordt automatisch toegevoegd. Al kun je natuurlijk even je bundel in de gaten houden. Dit cadeautje krijg je bovenop je huidige databundel. Zo kun je, als je bijvoorbeeld een databundel van 1GB hebt, in de maand december van 6GB genieten. In de trein kun je alvast online genieten van de kerstnummers. Om altijd van een dikke databundel te profiteren, vergelijk dan hier direct alle sim only abonnementen.

Natuurlijk vergeet KPN haar prepaid-klanten niet. Als je een prepaid-klant van KPN bent, kun je de gehele maand december onbeperkt internetten. Gratis. Want anders is het geen cadeautje. Om optimaal van deze mogelijkheid gebruik te maken, wordt je snelheid verhoogt naar 128 Kpbs. Als prepaid-klant dien je deze mogelijkheid zelf even aan te zetten. Dit kun je doen in de digitale omgeving van Mijn KPN. Je hebt er even een handeling voor nodig, maar vervolgens kun je de maand december naar hartenlust surfen, streamen en meer.