Sinds de fusie tussen Vodafone Nederland en Ziggo in januari een feit is geworden, kon je er natuurlijk op wachten: de nieuwe telecomreus gaat met een alles in één pakket komen. Dit kwam naar buiten tijdens de toelichting op de laatste cijfers van de Vodafone Group. Het idee is om in maart van dit jaar abonnementen te introduceren waarbij je de vaste diensten van Ziggo kunt combineren met de mobiele diensten van Vodafone. Een dergelijke stap kon uiteraard niet uitblijven, aangezien VodafoneZiggo enerzijds alles in huis heeft om deze abonnementen aan te kunnen bieden en anderzijds grote concurrent KPN dit ook al doet.

Vaste en mobiele diensten combineren

Met de verschillende netwerken die de nieuwe fusieonderneming combineert, worden in totaal ongeveer 7,1 miljoen huishoudens bediend. Uit een analyse van de cijfers van VodafoneZiggo blijkt dat zo’n 20 procent van de klanten van Ziggo daarnaast ook al gebruik maakt van het netwerk van Vodafone met bijvoorbeeld een sim only abonnement van de provider. Als klant heb je nu al de mogelijkheid om mobiele en vaste diensten te combineren. Het is nog niet bekend hoe het nieuwe aanbod er precies uit zal gaan zien. VodafoneZiggo heeft nog niet inhoudelijk op de berichtgeving gereageerd.

Groeiende vraag consumenten naar alles in 1

De merken Vodafone en Ziggo blijven voorlopig ook gewoon los van elkaar bestaan. Maar een provider die zowel vaste als mobiele abonnementen aanbiedt, is volgens VodafoneZiggo een goede zet. Het aantal alles in één abonnementen neemt al geruime tijd sterk toe. Zo groeide bij KPN het aantal huishoudens met een gecombineerd abonnement het afgelopen jaar met maar liefst 37 procent. Zo kon je een alles in 1 pakket met internet, televisie en bellen combineren wat extra voordelen oplevert. Dat was voor Ziggo en Vodafone de voornaamste reden om samen verder te gaan.

Concurrentiestrijd

VodafoneZiggo gaat met deze stap concurrent KPN achterna. Die provider is al enkele jaren zeer succesvol met het concept ‘KPN Compleet’, waarmee klanten gestimuleerd worden om vaste en mobiele diensten van KPN te combineren. Als je als klant daarvoor kiest, profiteer je van interessante voordeeltjes zoals gratis zenderpakketten op televisie of extra mobiel dataverkeer. Of het aanbod van VodafoneZiggo er ook zo uit gaat zien is dus nog niet bekend. Maar als je momenteel een sim only bij Vodafone hebt en een nieuw vast televisie- of internetabonnement overweegt, kan het slim zijn om hier even mee te wachten. Wellicht krijg je volgende maand een erg interessant aanbod.

Tegenvallende kwartaalcijfers

Vodafone Nederland heeft voor de laatste keer ook haar kwartaalcijfers bekendgemaakt. Het bedrijf is immers gefuseerd met Ziggo en zal dus voortaan als nieuwe onderneming onder de nieuwe naam VodafoneZiggo iedere drie maanden verslag uitbrengen. De laatste cijfers zijn voor Vodafone niet om over naar huis te schrijven. Zowel de gehele Vodafone Group als de Nederlandse tak laten een omzetdaling zien.

Omzetdaling

Voor wat betreft de totale onderneming is er sprake van een omzetdaling van 4 procent ten opzicht van het vierde kwartaal van 2015. In totaal kwam de omzet over het laatste kwartaal van 2016 daarmee uit op 13,7 miljard euro. In Nederland daalde de omzet over het vierde kwartaal zelfs nog wat sterker, met 6,4 procent tot een totaal van 416 miljoen euro. Daarnaast verloor Vodafone Nederland in het laatste kwartaal van 2016 zo’n 92.000 abonnees. Zowel op de consumentenmarkt als op de zakelijke markt heeft de provider te maken met zware prijsconcurrentie. Met name veel mobiele abonnees stapten over naar andere providers.

Prepaid daalt het hardst

De grootste afname is te zien bij de prepaid abonnees. Daarvan stapten er zo’n 67.000 over naar concurrenten. In totaal had Vodafone op het moment van de fusie met Ziggo daardoor nog 1.065.000 prepaid klanten. Van de postpaid klanten raakte Vodafone er 25.000 kwijt in het laatste kwartaal van vorig jaar, waarmee het totaal uitkwam op 3.806.000 abonnees. Het aandeel van de prepaid klanten binnen het totaal aantal klanten daalde hierdoor verder tot 21,9 procent. De gepubliceerde cijfers zijn overigens exclusief het vaste onderdeel Vodafone Thuis, dat op 16 december van het vorige jaar verkocht werd aan T-Mobile, om op die manier de weg vrij te maken voor de fusie met Ziggo. Wat dit gaat betekenen voor de sim only bundels van beide bedrijven moet nog blijken.

Tijdelijk wel 50% korting op abonnementen

Je kunt tijdelijk wel alle sim only’s van Vodafone voor fors lagere prijzen afsluiten. Vodafone noemt de actie ‘Well Hello’ en de kortingen kunnen oplopen tot maar liefst 50 procent. De actie geldt voor zowel nieuwe klanten als bestaande abonnees die hun abonnement mogen verlengen. Het maakt hierbij niet uit of je voor een abonnement met een toestel kiest of voor een sim only. Je kunt de abonnementen heel eenvoudig afsluiten voor het speciale actietarief bij Vodafone zelf of in de winkels van Belsimpel en Mobiel.

Wat zijn de nieuwe prijzen?

De spectaculaire kortingsactie van Vodafone lijkt een reactie op de zeer voordelige sim only abonnementen die T-Mobile in januari lanceerde en het aanbod van dezelfde provider om Vodafone klanten gratis voortijdig over te laten stappen. Daarnaast stunten ook diverse prijsvechters zoals Youfone en Simpel met extreem lage tarieven. Uiteraard kon Vodafone niet langer achterblijven. Met deze actie lijkt de aankondiging van T-Mobile dat ze een prijzenoorlog wilden gaan ontketenen dus uit te gaan komen. Ben je benieuwd wat een sim only bij Vodafone kost met de Well Hello korting? We zetten ze even voor je op een rijtje.

  • Start S (150 belminuten) kost nu 7,50 in plaats van 12,50
  • Start M (150 minuten + 500 MB) kost nu 10 euro in plaats van 17,50
  • Start L (150 minuten + 1 GB) kost nu 12 euro in plaats van 21 euro
  • Smart M (150 minuten + 1.5 GB) kost nu 15 euro in plaats van 26 euro
  • Smart L (150 minuten + 5 GB) kost nu 18 euro in plaats van 30 euro
  • Vodafone Red en -Black
  • Red Essential (onbeperkt bellen + 1.5 GB) kost tijdelijk 18 euro in plaats van 36 euro
  • Red (onbeperkt bellen + 5 GB) kost tijdelijk 22,50 euro in plaats van 40 euro
  • Red Super (onbeperkt bellen en 12 GB) kost tijdelijk 27 euro in plaats van 46 euro
  • Black (onbeperkt bellen + 25 GB) kost tijdelijk 66 euro in plaats van 90 euro