Mobiele telefonie is de afgelopen twee decennia flink goedkoper geworden, net als andere communicatiediensten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistieken (CBS) die een onderzoek deed naar de prijzen van verschillende communicatiediensten in Nederland. De prijs van mobiele telefonie daalde ongeveer met 25% ten opzichte van 20 jaar geleden. Hierbij werden naast sim only abonnementen ook toestellen met een abonnement meegerekend.
Flinke prijsdaling
Het CBS berekende dat de prijzen voor mobiele telefonie en internetdiensten de afgelopen twintig jaar met 25,7 procent zijn gedaald. Vrijwel alle andere diensten werden de afgelopen twintig jaar juist duurder; zoals horeca, huren en vervoer. Deze diensten werden maar liefst 60 procent duurder. Voeding en auto’s stegen met ongeveer 30 procent in prijs. Over het geheel genomen stegen de prijzen in Nederland met zo’n 45 procent.
De afgelopen jaren ging overigens ook de zogenaamde prijsindex voor technologische (elektronische) producten flink omlaag. Telvisies, camera’s, tablets en computers worden volgens deze index steeds goedkoper, terwijl de kwaliteit steeds beter wordt. Hierdoor krijgen de consumenten volgens het CBS steeds meer waar voor hun geld.
Sim only abonnementen
Volgens het CBS heeft de toenemende concurrentie op de mobiele telefonie-markt een gunstig effect op de prijzen voor sim only en telefoon abonnementen. De prijs blijft volgens hen laag doordat er veel spelers op de Nederlandse telecommarkt zijn. Nederland telt bijvoorbeeld twaalf sim only providers; KPN, T-Mobile, Vodafone, Tele2, Simyo, Simpel, Robin Mobile, Hollandsnieuwe, Ben, Telfort, Youfone en Ziggo Mobiel.
Door dit grote aanbod blijft de prijs laag. Dat levert uiteindelijk zeer goedkope sim only abonnementen op. Bovendien stunten hierdoor steeds meer providers met scherpe aanbiedingen voor sim only abonnementen. Ook op het gebied van toestellen met abonnement, lijken de prijzen verder te dalen. Momenteel stunt Tele2 bijvoorbeeld met zeer goedkope abonnementsprijzen voor de iPhone-toestellen.
Nieuwe prijsvechter: Ziggo
Klanten van Ziggo Mobiel kunnen bij hun provider voortaan ook smartphones gaan kopen. Hier werd al geruime tijd over gespeculeerd en nu is het ook officieel door Ziggo zelf bevestigd. Als klant bij Ziggo Mobiel krijg je de kans om een smartphone te kopen. Die kun je dan in één keer of in termijnen betalen. Ziggo Mobiel biedt al diverse sim only abonnementen aan. De verkoop van smartphones staat volgens de provider helemaal los van de verkoop van abonnementen. Op die manier biedt men de klanten maximale transparantie in wat nu precies het abonnement kost en hoeveel je daarnaast voor de smartphone betaalt, aldus Ziggo.
Speciaal aanbod
Je krijgt als Ziggo Mobiel klant voortaan de mogelijkheid om een mobiele telefoon te kopen op afbetaling. Je kunt de telefoon dan in 12 of in 24 maandelijkse termijnen terugbetalen. Maar je kunt je smartphone ook gewoon in één keer betalen. Kies je voor een aflossing in termijnen, dan hoef je geen rente te betalen. Ook heb je de mogelijkheid om, wanneer je dat wilt, vervroegd af te lossen. Je betaalt alleen eenmalig één euro extra aan administratiekosten.
Om van dit aanbod gebruik te maken, moet je wel klant zijn van Ziggo Mobiel. Je kunt dan je sim only abonnement bij Ziggo combineren met de aankoop van een smartphone. Hou er wel rekening mee dat Ziggo Mobiel bij de verkoop van smartphones de adviesprijzen zal gaan hanteren. Die liggen over het algemeen hoger dan de prijzen die je in de meeste (web)winkels voor een nieuwe smartphone moet betalen. Daar staat tegenover dat je bij een mobiel abonnement inclusief smartphone vaak ook de hoofdprijs moet betalen, zónder dat dat direct duidelijk is.
Laatste reclame
Recent heeft Ziggo Mobiel nog een nieuwe reclame uitgebracht die wij jou niet wilden onthouden. Het geeft een beeld van de mogelijkheden bij de provider: