Er wordt opnieuw op hoog niveau onderhandeld over de roamingtarieven binnen de EU. Er is overleg gaande tussen de lidstaten van de Europese Unie, de Europese Commissie en het Europese Parlement. De verschillende partijen proberen een compromis te bereiken over de tarieven die providers aan elkaar mogen doorberekenen voor het gebruik van elkaars netwerken. Die tarieven moeten uiterlijk 15 juni bekend zijn.

Nog altijd gesteggel over onderlinge tarieven providers

Er blijft discussie over de tarieven die providers na 15 juni aan elkaar door mogen berekenen voor het verwerken van data. Vanaf die datum geldt voor consumenten dat ze in heel Europa voor hetzelfde tarief kunnen telefoneren, sms’en en internetten als in hun eigen land. Maar over de onderlinge tarieven voor de providers blijft dus gesteggel. De diverse providers vinden de tarieven namelijk veel te laag. Vandaar dat er nu onder leiding van de Europese Commissie opnieuw over onderhandeld wordt.

Op het moment brengen providers een tarief van 8,50 euro per gigabyte aan dataverkeer aan elkaar in rekening. Het Europese Parlement wil dat dit tarief zo laag mogelijk wordt. Het is de bedoeling dat het in een aantal jaarlijkse stappen wordt teruggebracht tot 1 euro per gigabyte. Dat vinden de providers veel te weinig en ook de meeste lidstaten vinden dat het huidige voorstel veel te ver gaat. Enkele landen, namelijk Noorwegen, IJsland en Liechtenstein vinden juist dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Zij vinden dat het in het belang van de markt is wanneer de nieuwe tarieven zo spoedig mogelijk bekend zijn.

Onderhandeling nog in volle gang
Op dit moment wordt er nog op hoog ambtelijk niveau onderhandeld. Wanneer er eenmaal een compromis ligt, zullen ook de providers het nog met elkaar eens moeten worden. Het is nog niet duidelijk hoe lang dat hele traject zal gaan duren. Maar het belangrijkste voor jou als consument is dat je in elk geval vanaf 15 juni in heel Europa hetzelfde tarief betaalt om met je sim only abonnement te kunnen bellen en internetten als in Nederland.

Dalende prijzen

De omzet uit de Nederlandse markt op het gebied van telefonie is het afgelopen jaar ondertussen opnieuw gedaald. Dat concludeert marktonderzoeker Telecompaper. Volgens Telecompaper zorgt de hevige concurrentie in de Nederlandse markt al jaren voor prijsdruk. Veel Nederlandse consumenten profiteren optimaal van de sterke concurrentie op de Nederlandse markt.

Door deze hevige concurrentie is vanzelfsprekend de prijsdruk stevig. Van de grote vier mobiele aanbieders (KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2) zijn vooral Vodafone en T-Mobile de verliezers, beide bedrijven hebben namelijk zowel omzet als marktaandeel verloren in 2016. KPN laat de minste daling zien en verstevigde zijn marktaandeel op de mobiele markt, vooral door verbetering van de resultaten bij de consumententak. Alleen Tele2 wist een omzetgroei te realiseren en steeg daardoor iets in marktaandeel.

Dutch Mobile Operators rapport
Uit het nieuwe Dutch Mobile Operators rapport van Telecompaper, waarin het vierde kwartaal van 2016 wordt geanalyseerd, blijkt dus dat ondanks de aantrekkende economie de Nederlandse telecomproviders nog altijd moeite hebben om betere financiële cijfers te kunnen presenteren. De totale omzet in de Nederlandse telecommarkt in 2016 met ongeveer 3,9 procent, een sterkere daling ten opzichte van het jaar 2015.

Veranderend consumentengedrag

De omzet daalt vooral vanwege het feit dat Nederlands steeds minder buiten de bundel belminuten en data verbruiken. Al sinds 2009 is er al een trend zichtbaar waarbij Nederlanders steeds minder gebruik maken van SMS maar louter alleen nog Whatsapp gebruiken. Ook bellen Nederlanders steeds minder naar vrienden en bekenden, al is in het laatste kwartaal wel een stijging van het aantal belminuten te zien. Deze stijging kan echter worden verklaard doordat steeds meer consumenten een mobiel- of sim only abonnement met onbeperkt bellen en sms’en hebben. Hierdoor maken de telecomproviders geen omzet meer op klanten die buiten de bundel bellen. Alleen dataverkeer is altijd nog beperkt tot een bundel, uitgezonderd het toenemend populaire Unlimited GO-abonnement van T-Mobiel. Het blijkt dat consumenten met een beperkte databundel echter zelden buiten hun databundel treden.

Omzet groeiende

De omzet van T-Mobile daalde enorm met 7,2 procent naar een marktaandeel van 21,2 procent. De omzet van Vodafone kromp met zo’n 6,9 procent. Dit leidde tot een marktaandeel van ruim 32 procent. KPN’s omzet daalde slechts 0,6 procent en kreeg een marktaandeel van 42,5 procent. Prijsvechter Tele2 steeg ten opzichte van 2015 met 0,4 procent en kwam in 2016 uit op 3,8 procent marktaandeel.

Insight: Telecomproviders proberen in 2017 klanten te verleiden met interessante alles-in-1 pakketten, multi-play maar ook met grote databundels zoals de onbeperkt internet-bundel van T-Mobile. Hierdoor proberen zij het aantal overstappers in te dammen. De afschaffing van roaming per juli 2017 zal echter ook nog een negatief effect hebben op de omzet van telecomproviders.