KPN heeft vandaag de cijfers over het derde kwartaal van 2017 gepresenteerd. De Nederlandse marktleider op het gebied van telefonie biedt voor consumenten en zakelijke klanten nieuwe telefoon- en sim only abonnementen aan die goed zijn ontvangen. Toch staat de omzet onder druk en heeft KPN steeds meer moeite om deze te vergroten, meldt RTLZ. Ondanks de daling is Eelco Blok, de CEO van KPN, positief gestemd.

Daling was “verwacht”

Volgens Eelco Blok ligt de daling in lijn der verwachting. KPN voelt de gevolgen van de nieuwe ‘Roam Like at Home’ regels in de EU: hiermee geneert de provider minder inkomsten. Vanaf juni dit jaar kunnen consumenten buiten Nederland bellen en internet verbruiken met hun huidige bundel, terwijl voorheen KPN nog veel extra geld kon verdienen het verbruik in het buitenland. Daarbij komt dat klanten fors meer data verbruikten in het buitenland zonder daadwerkelijk daarmee over hun bundels heen te gaan. Dit samen heeft een flinke impact gehad op de resultaten in het derde kwartaal.

Ondanks de daling door de afschaffing van roaming is de provider positief gestemd over de resultaten van de nieuwe sim only abonnementen en zorgden deze nieuwe type abonnementen voor een toestroom aan nieuwe klanten. Ook KPN Compleet is nog altijd populair onder abonnees: veel klanten die vast internet van KPN hebben en een aflopend mobiel abonnement, kiezen voor een telefoon- of sim only abonnement van KPN omdat daarbij 5 euro extra korting en dubbele data wordt gegeven.

Vereenvoudigingsprogramma

Verder loopt het opgestelde vereenvoudigingsprogramma uit 2016 goed: er werd al 95 miljoen euro bespaard en dat is zelfs boven verwachting goed. Verder stond het derde kwartaal van 2017 in het teken van duurzaamheid. Met succes, want KPN is uitgeroepen tot Industry Leader door de Dow Jones en het CBP heeft de provider uitgeroepen tot de 5 procent ondernemingen die leider zijn in de wereld als het gaat om het klimaat. In de telecomtak is het bedrijf zelfs uitgeroepen tot meest duurzaam bedrijf ter wereld. Verder heeft het bedrijf een lastig jaar achter de rug: de omzet daalde 6,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het EBITDA daalde ruim 9 procent (ongeveer 603 miljoen euro). Ook in de zakelijke markt zijn er geen geweldige resultaten geboekt.

KPN Compleet

‘KPN Compleet’ biedt veel extra voordelen

Nieuwe mobiele abonnementen

Zoals gezegd worden de nieuwe abonnementen wel goed ontvangen op zowel de consumenten- als zakelijke markt. Het aantal klanten steeg in het derde kwartaal. Het ARPU per huishouden steeg met bijna 5 procent. Het aantal abonnees dat naast een mobiel abonnement ook andere diensten heeft afgenomen bij KPN steeg van 53 in het derde kwartaal van 2016 naar 62 procent in het afgelopen kwartaal. Consumenten zijn daarnaast toenemend tevreden over de geleverde diensten van KPN: de NPS stijgt naar +14 ten opzichte van +9 in Q3 2016. CEO Eelco Blok geeft tot slot commentaar op de ontwikkelingen bij KPN in het derde kwartaal:

“Onze nieuwe telefoon abonnementen hebben in het derde kwartaal van 2017 geleid tot sterke operationele resultaten in Consumentenmarkt. Klanten waarderen de keuzevrijheid die we bieden bij KPN en de eerste resultaten om aanvullende content-pakketten te verkopen zijn bemoedigend te noemen. Verder zijn onze inspanningen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) niet onopgemerkt gebleven in Nederland en zelfs de wereld. Ik ben er dan ook zeer trots op dat we onlangs door de Dow Jones Sustainbility Index zijn uitgeroepen tot meest duurzame telecombedrijf ter wereld.”

4G testen in buitengebieden

De internet snelheid in buitengebieden moet omhoog. Althans, dat is wat KPN nastreeft. De grootste provider van Nederland test momenteel een nieuwe 4G techniek om de snelheid van mobiel internet in de buitengebieden te verhogen. Hiervoor combineert de oerhollandse provider DSL met 4G. De eerste test is inmiddels uitgevoerd in het midden van Nederland, in Nijkerk. De komende maanden worden nog zo’n 2500 klanten in buitengebieden benaderd om het internet te testen en te beoordelen.

Bij de nieuwe techniek wordt 4G gecombineerd met vast internet. In de Randstad en stedelijke gebieden is dit niet hard nodig: vaak is de internet snelheid daar in orde. Dankzij de uitstekende 4G snelheid wordt de internet snelheid ook in de buitengebieden flink verhoogd. In de testperiode in Nijkerk gaf ongeveer 87 procent van de deelnemers aan dat zij meer dan tevreden zijn met de 4G snelheid dankzij de nieuwe techniek. Mensen kunnen zich niet aanmelden voor deze test; de provider benadert de klanten zelf. De kans is dan ook klein dat je als KPN klant wordt benaderd de komende maanden, aangezien het om slechts 2500 abonnees gaat.

87% van de deelnemers is tevreden

In Nederland zijn we al gewend dat we razendsnel kunnen internetten via DSL en glasvezel thuis. Daarnaast heeft ons land wat betreft het mobiel internet een van de beste 4G netwerken van de wereld, met relatief ook zeer goed bereik in buitengebieden. Uiteraard streeft KPN er naar om ook in deze buitengebieden extreem snel internet te leveren. Er zijn nog altijd gebieden in Nederland waar consumenten toch klagen dat het bereik tegenvalt en de dekking blijkbaar niet voldoende is. Om dit te verhelpen wil KPN het eigen 4G netwerk gaan combineren met DSL netwerk waardoor ook in de buitengebieden snellere internetsnelheden behaald kunnen worden.

De test is dus veelbelovend, uit de eerste resultaten blijkt dat 87% van de deelnemers tevreden is over de behaalde internetsnelheden. De nieuwe techniek lijkt dus succesvol te zijn, waardoor KPN heeft besloten om de nieuwe techniek uitvoeriger te gaan testen. Het is niet bekend wanneer de nieuwe testen worden uitgevoerd en welke plaatsen in Nederland in aanmerking komen voor de test.

Beste netwerk

De sim only’s bij KPN zijn relatief uitstekend te noemen in vergelijking met andere providers in Nederland. Na T-Mobile wordt het netwerk van KPN beoordeeld als het beste netwerk van Nederland. Recentelijk heeft KPN nieuwe abonnementen geïntroduceerd die goed worden ontvangen bij de consument: het aantal abonnees nam in het laatste kwartaal toe. Desondanks kampt de provider wel met een omzet die onder druk staat. Dit komt grotendeels door de nieuwe roaming regels waardoor er geen extra kosten meer kunnen worden berekend voor het internetverbruik in andere EU-landen.