T-Mobile hoopt een prijzenoorlog te ontketenen door als eerste provider in Nederland onbeperkte databundels te lanceren. Maar de andere providers lijken voorlopig nog niet te willen happen. Prijsvechter Tele2 had zelf ook de ambitie om de markt op te schudden met lage prijzen en geeft nu aan dat men ‘best een beetje trots’ is op concurrent T-Mobile. ‘De stap van T-Mobile bevestigt wat wij al langer zeiden. Het is goed dat de handrem eraf gaat’.

Andere providers terughoudend

Ook KPN verklaart zich geen zorgen te maken. ‘Onze strategie werkt. Klanten zijn tevreden. Onze ruime databundels geven klanten alle vrijheid’, aldus een woordvoerster van de marktleider. De nieuwe speler op de markt, VodafoneZiggo, geeft aan de ontwikkelingen in de markt altijd goed in de gaten te houden, maar laat verder niets los over hun eigen toekomstplannen.

T-Mobile
Vanaf 16 januari heb je als klant bij T-Mobile onder andere de mogelijkheid om voor 35 euro per maand een abonnement af te sluiten dat je unlimited data biedt binnen de gehele EU, zij het met een limiet van 60 dagen buiten Nederland. T-Mobile noemt dit een scherpe prijs en verwacht een omzetstijging door enerzijds nieuwe klanten te trekken en anderzijds doordat huidige klanten voor een duurder abonnement zullen kiezen. Volgens de provider zijn er zeker een miljoen consumenten in Nederland die bereid zijn om 35 euro voor een dergelijk abonnement te betalen. Hoeveel nieuwe klanten men daadwerkelijk denkt te kunnen trekken, is niet bekend.

T-Mobile verwacht overigens dat de concurrentie niet in staat zal zijn om abonnementen voor dezelfde scherpe prijzen aan te bieden. Aan de ene kant vanwege het feit dat ze niet over de vereiste netwerkcapaciteit beschikken, aan de andere kant omdat het voor hen vrijwel onmogelijk is ‘om naar hetzelfde lage prijspunt af te dalen’. De toekomst zal uit moeten wijzen of T-Mobile daar gelijk in heeft of dat de concurrenten nu ook hun datalimieten los zullen laten en hun tarieven zullen verlagen. Sim only vergelijken kan direct en onafhankelijk op onze homepage.

Televisiespotje wordt niet goed ontvangen

De recent gelanceerde reclamecampagne van Tele2 waarin de Jeugd van Tegenwoordig de hoofdrol speelt, is door televisiekijkers gekozen als de meest irritante reclame van 2016. Dat heeft het consumenten televisieprogramma Radar bekendgemaakt. Tele2 was sportief en heeft de prijs met een grote glimlach in ontvangst genomen. Toch geeft de provider ook aan de uitverkiezing jammer te vinden. “Wij hebben deze commercial met liefde gemaakt. Juist met ouderen in gedachten, om te laten zien dat ze ook midden in het leven staan en jong van hart zijn”, aldus de provider in een verklaring.

Loden Leeuw
Met grote overmacht werd de Loden Leeuw, zoals de prijs voor irritantste reclame genoemd wordt, door Tele2 ‘binnengesleept’. Maar liefst 48 procent van de stemmen ging naar de spotjes waarin de leden van de popgroep De Jeugd van Tegenwoordig oudere heren spelen. Dat was het hoogste percentage dat ooit door een spotje werd behaald. De bedoeling van de reclamecampagne is om te laten zien dat ouderen dezelfde behoeften hebben op het gebied van mobiele telefonie en internet als jongeren. Tele2 koos ervoor dit op een humoristische manier over te brengen, maar deze humor wordt duidelijk niet door iedereen gewaardeerd.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan
De reclame mag dan door de helft van de consumenten irritant gevonden worden, de slogan ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’ heeft wel een grote bekendheid gekregen. En dat is natuurlijk waar het in de reclamewereld om draait. Tele2 heeft hiermee wel bereikt dat de naamsbekendheid van het bedrijf vergroot is. En dat is belangrijk omdat Tele2 dit jaar dankzij het eigen 4G netwerk, dat de provider heeft uitgerold, tot de grotere providers is toegetreden. Bekijk hier de reclame nog eens: