De wereldwijde smartphonemarkt is nog altijd groeiende. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK, dat afgelopen donderdag een rapport naar buiten bracht. Volgens GfK is de groei grotendeels te danken aan een recordkwartaal in China. Zelden werden er in dat land zoveel mobiele telefoons verkocht als in het eerste kwartaal van 2016. De Chinezen kochten in de drie eerste maanden van dit jaar maar liefst 109,2 miljoen telefoons. Dat is 19 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2015 en het hoogste aantal sinds de eerste meting van GfK in 2013.

Krimpende markt in West-Europa

In West-Europa hebben we echter te maken met een dalend aantal smartphone-verkopen. Er werden ongeveer 30 miljoen smartphones verkocht in het eerste kwartaal, zo’n 6 procent minder dan een jaar terug. De meest verkochte toestellen van dit moment zijn de Samsung Galaxy S7 en Samsung Galaxy S7 Edge die nog niet al te lang op de markt is.

De gemiddelde smartphone ging wereldwijd over de toonbank voor ongeveer 300 dollar (267 euro). Dat is ongeveer gelijk aan de prijzen van 2015. Wel zijn er grote verschillen te zien per regio. In West-Europa wordt gemiddeld 374 euro betaald voor een smartphone, in bijvoorbeeld India is dat slechts 154 euro. In Japan en Singapore wordt gemiddeld het meeste betaald voor een smartphone (583 dollar).

Verdere groei voorspeld?

GfK voorspelt dat de smartphonemarkt, ondanks de krimpende markt in Europa, verder zal groeien de komende kwartalen naar wereldwijd 1,4 miljard verkochte toestellen. Samsung verkocht wereldwijd de meeste toestellen in het eerste kwartaal met een marktaandeel van ruim 32 procent (81 miljoen toestellen). Apple volgt met 51,6 miljoen verkochte toestellen. GfK heeft geen onderzoek gedaan naar het percentage sim only abonnementen dat in combinatie met de toestellen wordt afgesloten. Er kunnen dan ook geen uitspraken worden gedaan over hoeveel telefoon abonnementen met toestel worden verkocht, en hoeveel consumenten er voor kiezen om een sim only af te sluiten in combinatie met de aanschaf van een los toestel.

Meer onderzoek

Uit ander onderzoek blijkt nog meer interessant nieuws van het mobiele gebruik in Europa. Uit angst voor een hoge rekening vermijden Nederlanders nog altijd het gebruik van roaming in het buitenland, de fors gedaalde tarieven ten spijt. De meeste mobiele bellers zetten de functie uit bij een verblijf buiten Nederland. De talloze voordeelbunders voor bellen, sms’en en internetten in het buitenland blijken dus nog niet het gewenste effect te hebben. Slechts 4 procent van de Nederlanders beschikt in 2016 over zo’n abonnement, een stijging van een kleine twee procent ten opzichte van 2015.

38% van de Nederlanders zet roaming uit
Uit de Telecompaper van Consumer Panel blijkt dat maar liefst 38 procent van de Nederlanders deze zomer het mobiele internet gedurende de vakantie heeft uitgezet. Een stijging ten opzichte van een jaar eerder: in 2015 was dit nog 37 procent. Wel wekken de resultaten de indruk dat de smartphone steeds vaker voor entertainment gebruikt wordt. Zo geeft nog maar 18 procent van de ondervraagden te kennen de telefoon alleen voor noodgevallen mee te nemen. In 2013 was dit maar liefst 36 procent. Noodsituaties blijken dus niet langer een prominente reden voor het gebruik van de smartphone in het buitenland.

Vodafone roaming

Internet op vakantie

Hoewel Nederlanders maar weinig een beroep doen op hun mobiele data, blijkt internet op vakantie toch een belangrijk tijdverdrijf. Vooral het wifi-gebruik onder Nederlandse vakantiegangers is nog altijd mateloos populair. Liefst 37 procent van de ondervraagden geeft aan actief op zoek te zijn gegaan naar een draadloos netwerk, gedurende de vakantie in het buitenland. Overigens is deze zoektocht naar gratis internet ook een bekende trend in ons eigen land: Nederlanders scannen met grote regelmaat voor beschikbare wifi-netwerken.

Tip: Ben jij ook een fanatiek internetter? Houd bij de aanschaf van een sim only abonnement altijd rekening met de hoogte van je datalimiet. Ga je regelmatig naar het buitenland, dan zijn ook de verschillende voordeelbunders een overweging waard. Zo is Google Maps een veelgebruikte app op vakantie, maar is het downloaden van kaarten een kostbare zaak. Een voordeelbundel voor het buitenland kan hierbij uitkomst bieden.