Minister Melanie Schultz is het telefoongebruik van autobestuurders zat. Zij pleit ervoor om telefoongebruik in de auto in grote mate te verbieden. Al lijkt het er op dat minister Schultz al het telefoongebruik verbieden wil. Als het aan minister Schultz ligt mogen wij niet langer appen en sms’en in de auto. Nu is het al verboden om, als bestuurder, je telefoon vast te houden. Maar volgens minister Schultz is dit niet genoeg. Er wordt gekeken of de ban op het bedienen van een mobiele telefoon kan worden uitgebreid.

Mobiele telefoons koppelen aan systemen in de auto

Om deze ban te verwezenlijken wilt de overheid met fabrikanten en aftermarket-producten in gesprek. Er wordt gekeken naar een manier om smartphones te koppelen aan de systemen in de auto. Nu is natuurlijk de vraag hoe zoiets er in de realiteit uitziet. Je wilt niet naast een auto lopen en toekijken hoe je telefoon opeens de Driver Mode inschakelt. Daarnaast zal er voor de Driver Mode, zoals de modus inmiddels genoemd wordt, een user interface en diverse functies ontwikkeld worden. Deze functies zullen het telefoongebruik in de auto sterk verminderen.

Met deze uitspraken omtrent vermindering van het telefoongebruik in de auto volgt minister Schultz de voorstellen van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Deze Amerikaanse instelling wilt toestellen uitrusten met een Auto Stand. Het idee van Auto Stand gelijkwaardig aan Drive Modus. Beide concepten hebben als uitgangspunt het telefoongebruik achter het stuur, en in de auto, te verminderen. In Amerika was de stijging in verkeerslachtoffers een van de aanleidingen. Al jarenlang daalde het aantal verkeerslachoffers geleidelijk, maar sinds kort stijgt het weer. Telefoongebruik in de auto is niet de voornaamste oorzaak van de stijging, maar zeker een van de factoren. Eén voordeel van het verbieden van het gebruiken van een smartphone in de auto, is dat de databundel binnen jouw sim only abonnement wordt bespaard. Dit scheelt weer in de maandelijks kosten voor jouw sim only abonnement. Maar het belangrijkste: het zorgt volgens de Minister voor meer veiligheid op de weg.

Verbod op gebruik mobiel in de auto aanstaande?

Als het aan verkeersminister Melanie Schultz ligt, is het straks zelfs verboden om je telefoon in de auto te verbieden. Het is al verboden om je telefoon in de hand vast te houden, maar minister Schultz wilt het verbod uitbreiden. Automobilisten mogen van haar de telefoon helemaal niet meer bedienen in de auto. Dit scheelt een hoop data in je sim only abonnement, maar je kunt dus niet meer vlug kijken wat voor berichtje je zojuist ontvangen hebt. Ook al zit je telefoon in de houder, afleiding is afleiding. Volgens minister Schultz moet je als autobestuurder alleen oog hebben voor de weg. Roken of tussendoor de radiozender wijzigen valt (nog) niet onder het verbod. Nu is het de vraag of een dergelijk verbod haalbaar is, want er moeten manieren zijn om het gewenste gedrag te forceren. Volgens minister Schultz zijn er technologische oplossingen te ontwikkelen. Hierbij kun je denken aan het automatisch uitschakelen van functies. Of de telefoon koppelen aan het mediasysteem van de auto. Daarnaast wilt Schultz afspraken maken met telecombedrijven. Pokémon GO in de auto spelen, kan wat betreft de minister niet meer. In dit geval, of als je bijvoorbeeld te hard rijdt, moet de telefoon zichzelf direct uitschakelen. Aldus de verkeersminister.

Veel verkeersslachtoffers

Uit cijfers van het Openbaar Ministerie vallen er jaarlijks 600 doden en zwaargewonden door telefoongebruik in het verkeer. Hieronder valt zowel mobiel bellen als gebruik maken van je sociale media. Je verliest immers je concentratie en voordat je een gevaarlijke situatie registreert, heb je al vele meters afgelegd. Daarom pleit ook Veilig Verkeer Nederland voor minder telefoongebruik in het verkeer. De organisatie denkt bijvoorbeeld aan het blokkeren van je telefoon als je harder dan 20 of 30 kilometer per uur rijdt. Echter is een Europees totaalverbod nog ver te zoeken. Veel landen vinden een dergelijk verbod simpelweg niet realistisch.

Niet alleen in Nederland buigt men zich over dit vraagstuk. De Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) in de Verenigde Staten verzoekt autobestuurders (vooralsnog) vrijwillig de telefoon deels te blokkeren. Er zijn al richtlijnen opgesteld, maar wettelijk is niets vastgelegd. In Europa zijn er al enkele landen welke telefoongebruik in verkeer in meer of mindere verbieden. In bijvoorbeeld Duitsland mogen fietsers op geen enkele wijze hun telefoon gebruiken. Ook niet om muziek te luisteren. Zweden is coulanter. Zolang je rijgedrag niet negatief beïnvloed wordt, is het bedienen van je mobiele telefoon toegestaan.

Appen op de fiets

Als het aan minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ligt wordt ook het gebruik van smartphones op de fiets verboden. Ze is op dit moment bezig met een wet die dat moet gaan regelen. In de auto is het niet handsfree gebruik van een smartphone al langer verboden, op de fiets nog niet. De minister komt hiermee terug op een eerdere uitspraak. Vorig jaar schreef ze nog aan de Tweede kamer dat er geen verbod op smartphonegebruik op de fiets zou komen, omdat het te moeilijk zou zijn om dit te handhaven. Eerder dit jaar besloot ze toch de mogelijkheden voor een verbod te onderzoeken. Ze is nu dus alsnog overstag. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister over de resultaten van haar onderzoek. Hieruit is onder andere gebleken dat in 2014 bij 9 procent van de fietsongevallen een mobiele telefoon in het spel was. Bij jongeren tussen 12 en 34 jaar lag dat percentage zelfs nog twee keer zo hoog. Over 2015 en 2016 zijn nog geen vergelijkbare cijfers bekend. Het grootste risico zit in het gebruiken van een touchscreen op de fiets. Daarom moet ook het gebruik van een telefoon in een houder op het stuur verboden worden.

Aanvullende onderzoek nodig

Er is nog aanvullend onderzoek nodig naar de gevolgen en risico’s van smartphonegebruik tijdens het fietsen. Ook zal nog een voorlichtingscampagne over veiligheid op de fiets geëvalueerd worden. Met behulp van alle dan beschikbare informatie zal de wet vervolgens verder vormgegeven worden. Ook de hoogte van de boete die op het gebruik van een smartphone op de fiets komt te staan, zal dan worden vastgesteld.

Volgens de minister is er al sinds 2007 sprake van een stijging van het aantal ernstige gewonden in het verkeer. Het CBS becijferde onlangs dat het aantal ernstige verkeersgewonden in 2015 uitkwam op 21.300, dat zijn er 600 meer dan in 2014. Daarnaast vallen er jaarlijks 40 doden op plekken waar de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is. De minister noemt dit ‘onacceptabel’. Het is niet bekend in hoeveel gevallen het gebruik van een smartphone bij deze ongevallen een rol heeft gespeeld, maar ze komt in ieder geval binnenkort met een strategisch plan om het aantal fietsongevallen te beperken.