Provider Simyo is wederom uitgeroepen tot de beste mobiele provider in Nederland. Althans, dat heeft het Consumentenpanel van de Consumentenbond opnieuw geconcludeerd. Dit betekent dat de provider voor de zevende keer op rij uitgeroepen is tot beste provider. De Consumentenbond herhaalt bijna ieder kwartaal de test, en opnieuw blijkt Simyo de hoogste cijfers te hebben behaald.

8,4 als eindoordeel

Simyo kreeg het hoogste rapportcijfers van alle providers in de test. De provider werd beoordeeld met een 8,4. Dat is drie tiende hoger dan in december 2015, toen de test voor het laatst werd uitgevoerd. Het bedrijf kreeg dit maal een 8,6 voor de kwaliteit van het bellen, een 8,7 voor de kwaliteit van het internet en een 8,7 voor de algemene tevredenheid. Moederbedrijf KPN eindigde met vier tiende achter Simyo; de provider kreeg een 8 als eindoordeel. Als derde eindigde in de vorige test nog Youfone, nu is dat T-Mobile geworden met een 7,8.

Simyo opnieuw tevreden met het resultaat

Simyo doet er al jaren alles aan om de eerste plek te behouden, en dat is hen tot op heden nog altijd gelukt. De Consumentenbond oordeelde dat Simyo zijn klanten ook het beste te hulp schiet bij problemen en daarmee deels zorgt voor een hoge tevredenheid bij de klanten. Simyo reageert verheugd op de uitslag: “Wij zijn heel blij met het resultaat, want service vinden we één van de belangrijkste dingen die er is”, schrijft de provider op hun eigen blog.

Uit de test blijkt dat Simyo het meest betrouwbare netwerk heeft. Zo hebben de klanten de minste storingen op het netwerk en is de kwaliteit van het bellen en het internet het beste. Dit is natuurlijk volgens het Consumentenpanel. Niet ieder onderzoek wijst Simyo aan als de beste provider in Nederland, met het beste netwerk. Volgens een recentelijke P3-benchmark-test heeft T-Mobile het beste netwerk van Nederland, daarna volgt het netwerk waar Simyo ook op opereert: KPN.

Simkaart met NFC

Vanaf vandaag gaat Simyo ook actief NFC-simkaarten aanbieden aan zowel nieuwe- als bestaande klanten. Dat meldt de provider via een persbericht op hun eigen blog. Nieuwe klanten worden sinds 1 februari al standaard voorzien van een simkaart met een ingebouwde NFC chip.

Voor bestaande klanten is het mogelijk hun simkaart om te wisselen voor een simkaart met zo’n ingebouwde NFC chip, waarmee bijvoorbeeld contactloze betalingen kunnen worden gedaan met opkomende mobiele betaaldiensten. Bestaande klanten betalen voor het omwisselen van hun simkaart het eenmalige bedrag van 5 euro.

Niet alle telefoons hebben NFC

Hoewel de meeste nieuwe smartphones, zoals de iPhone 6S en Samsung Galaxy S7, al over een NFC-chip beschikken, hebben oudere smartphones vaak nog niet zo’n ingebouwde chip. Voor mensen met zo’n mobiele telefoon is het dan ook nog niet mogelijk om contactloos te betalen. Wanneer men echter zo’n simkaart met NFC chip installeert, is het ook voor deze mensen mogelijk om contactloze betalingen te doen met hun mobieltje. Op dit moment kunnen klanten van Rabobank en ING al contactloos betalen middels zo’n NFC simkaart. Verwacht wordt dat dit ook bij andere banken binnenkort mogelijk zal zijn.

Wat is NFC eigenlijk?

NFC-chip staat voor ‘Near Field Communication’ (bron: Wikipedia). Dit is een draadloze verbindingstechniek die bijvoorbeeld ook gebruik wordt bij het inchecken in het openbaar vervoer, of voor het contactloos betalen met een bankpas. Met een NFC-chip in de simkaart is het vanaf nu dus ook mogelijk om contactloze betalingen te doen met je mobieltje, voor het geval jouw smartphone nog niet zo’n ingebouwde chip heeft.

Op dit moment zijn de meeste banken volop aan het experimenten met NFC-betalingen. Het is bijvoorbeeld dan mogelijk om je ingebouwde chip te koppelen aan je bankrekening, waardoor je niet meer met de bankpas maar ook gewoon met je mobieltje kunt betalen.