Mobiele provider Simpel biedt klanten voortaan de mogelijkheid aan om bij het afsluiten van een sim only abonnement tegelijk ook een iPhone aan te schaffen. Geen nieuwe, maar een refurbished exemplaar. Refurbished wil zeggen dat het een tweedehands toestel betreft, dat grondig is nagekeken, schoongemaakt en getest. Verder is hij opnieuw geïnstalleerd en zijn waar nodig onderdelen gerepareerd of vervangen. De toestellen worden geleverd door Leapp. Dit is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het opknappen en verkopen van gebruikte Apple apparatuur.

Betalen in termijnen is mogelijk

Het aanbod betreft een iPhone 5S met een opslag van 16 GB. Je betaalt hiervoor een bedrag van 128,80 euro. Het is mogelijk dit bedrag in 24 termijnen van 4,95 euro te betalen. Je betaalt dan geen rente. Als je van die mogelijkheid gebruik wilt maken, dien je wel eenmalig een aanbetaling van 10 euro te doen. Wanneer je kiest voor betalen in termijnen, wordt er een contract afgesloten bij financiële aanbieder Kedin.

Een refurbished telefoon kan hooguit nog wat lichte gebruikssporen hebben, maar is verder prima in orde. Je krijgt er dan ook een jaar garantie op en je kunt voor 24 euro een tweede jaar garantie bijkopen. Leapp biedt echter geen serviceabonnement aan.

Je kunt het toestel aanschaffen in combinatie met een sim only abonnement. Hierbij heb je de keuze tussen drie sim only abonnementen. Je kunt kiezen voor een databundel van 1 GB, 100 belminuten en onbeperkt sms’en voor een bedrag van 7,50 euro per maand. Of voor 1 GB en zowel onbeperkt bellen als sms’en voor 10 euro per maand. Een bundel van 2 GB en onbeperkt bellen en sms’en kost je 15 euro per maand. Voor toegang tot 4G betaal je 2,50 euro per maand extra.

Goede nieuws komt na verloren rechtszaak

Mobiele provider Simpel heeft daarnaast recentelijk de rechtszaak tegen Websend verloren. Simpel had de rechtszaak aangespannen omdat het van mening was dat het bedrijf Websend inbreuk maakte op de rechten van Simpel op het voeren van de naam en het gebruik van het logo. De rechter zag dat anders en heeft de provider nu dus in het ongelijk gesteld. Simpel maakte zich zorgen over mogelijk ‘verwarringsgevaar’. Het bedrijf Websend biedt namelijk diverse diensten aan via de website sim.nl en die naam lijkt zo veel op de naam simpel.nl, dat het voor consumenten onduidelijk en verwarrend zou zijn. Daarnaast zouden volgens Simpel ook de logo’s te veel op elkaar lijken. Daardoor zouden consumenten zich kunnen vergissen en kunnen denken dat de ene website iets met de andere te maken heeft.

De rechter heeft echter geoordeeld dat er geen enkele sprake kan zijn van eventueel verwarringsgevaar. Het logo van Simpel is paars en met een vierkant met afgeronde hoeken eromheen. Het logo van sim.nl heeft de vorm van een simkaart en is uitgevoerd in een kleur die ergens tussen oranje en rood in zit. Volgens de rechter zijn de twee logo’s zo verschillend dat de consument zich hier niet in zal vergissen. En de enige overeenkomst tussen de twee websites is het gebruik van een naam met het woord ‘sim’ erin.

De rechter is verder van mening dat Simpel geen alleenrecht heeft op het gebruik van haar naam, omdat het een beschrijvend woord is. Het is een bestaand woord, dat gewoon als bijvoeglijk naamwoord in het woordenboek vermeld staat. Omdat Simpel als verliezende partij de zaak zelf had aangespannen, zal de provider nu de proceskosten moeten betalen.