De prijzen van een sim only abonnement liggen in zowel Nederland als België onder het Europese gemiddelde.

België staat op de zevende plek van de goedkoopste landen, Nederland vinden we terug op de zesde plaats.

De relatief goedkope sim only abonnementen hebben we te danken aan de zware concurrentie in Nederland op het gebied van telefoon- en sim only abonnementen.

Zo telt Nederland twaalf verschillende providers die deze abonnementen aanbieden.

Gemiddelde prijs bij 1000 belminuten

Telecompaper heeft het ‘EU-benchmark’ onderzoek uitgevoerd en is uitgegaan van de gemiddelde abonnementsprijs in ieder land op basis van 1000 belminuten en 10GB aan data.

In Nederland betaal je als consument hiervoor gemiddeld 31 euro per maand, in België ligt dit op 34 euro.

Uit het rapport van Telecompaper blijkt dat in Denemarken je gemiddeld het goedkoopste uit bent voor een sim only. Voor eenzelfde abonnement met duizend belminuten en 10.000 MB data betaal je daar slechts 15 euro per maand.

Ook Frankrijk, Italië, Finland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zijn goedkoper dan Nederland. Denemarken is volgens Telecompaper het goedkoopste. Griekenland en Portugal zijn op dit moment de duurste landen.

Combineren vast- en mobiel steeds belangrijker

Uit het rapport blijkt verder dat het combineren van vaste- en mobiele diensten steeds belangrijker wordt voor de consument. Ook kiezen steeds meer providers voor deze strategie.

In Nederland doen dit bijna alle operators die ook vast internet aanbieden tot op zekere hoogte. KPN en VodafoneZiggo nemen hierbij het voortouw maar ook T-Mobile biedt korting bij de combinatie van diensten.

Abonnees die een sim only afnemen, krijgen extra in de regel voordeel wanneer ze ook vaste diensten afnemen en vice versa. Vaak in de vorm van een korting op de maandelijkse abonnementskosten, maar operators verleiden consumenten ook met andere interessante deals zoals anti-virussen en een verdubbeling van het aantal belminuten of data.

Waarom wordt combivoordeel vaak aangeboden?

De belangrijkst reden om combivoordeel aan te bieden zijn het beperken van de ‘overstaptrend’ naar andere operators.

Daarnaast wordt het marktaandeel vergroot en een hogere gemiddelde omzet per abonnee gerealiseerd.

Niet alle landen bieden combivoordeel aan, zo wordt het in Noorwegen of Finland nog door geen enkele provider ingezet.

In Frankrijk heeft het grootste aandeel van pakketten een combinatievoordeel-component.