In het jaar 2017 zijn de prijzen voor sim only abonnementen gedaald in vergelijking met de prijzen in 2016. Vooral klanten met ruime bel- en databundels betalen fors minder voor hun sim only abonnement. Kleinverbruikers betalen vaak net iets meer voor hun abonnement dan vorig jaar. Dat blijkt uit een rondgang van Vergelijksimonly.nl.

Simyo grootste daler

Provider Simyo staat al jaren bekend als de provider die de kwalitatief beste abonnementen aanbiedt. Daarom werd de provider de afgelopen zes jaar ook steeds uitgeroepen tot Beste Mobiel Provider. Veel klanten kiezen dan vanwege de hoge kwaliteit van Simyo. Om geen klanten te verliezen en te blijven aantrekken moest de provider wel de abonnementsprijzen flink verlagen. De prijzen daalden gemiddeld met 30% en daarmee is de provider de grootste daler qua prijzen. Op de voet gevolgd door Telfort.

De abonnementen van Ben werden fors duurder; een stijging van ruim 33%. De bundel van 1250 minuten en 4GB data werd in prijs verlaagd door Simyo en steeg in hoeveelheid. Abonnees kunnen bij dit abonnement nu namelijk onbeperkt bellen en betalen zo’n 30% minder.

Robin Mobile wijzigt niet

Alleen Robin Mobile hield de abonnementsprijzen gelijk. De provider bood in 2017 voor dezelfde prijzen onbeperkt bellen, sms’en en internet. De provider heeft er echter wel een belangrijke concurrent bijgekregen: T-Mobile biedt nu ook onbeperkt internet (met 4G) aan voor slechts 35 euro per maand, waardoor de prijs van een gemiddeld abonnement bij T-Mobile wel omhoog ging.

De meeste andere providers hielden hun prijzen gelijk. Alleen KPN en Tele2 hebben hun hoogste abonnement in prijs verhoogd. De meeste KPN abonnementen daalden echter ook in prijs, gemiddeld met 10%.

Stijgende populariteit

Sim only abonnementen worden steeds vaker afgesloten, zeker met het ook op de nieuwe regels die gaan gelden voor mobiele abonnementen met toestel. Door de hoge concurrentie staan de prijzen flink onder druk, wat ten goede komt aan de consument.

Vanaf juni 2017 wordt roaming tevens afgeschaft, iets waar de provider vaak extra aan verdienen. Dit betekent dat je vanaf juni 2017 je bel- en databundel ook gewoon in het buitenland kunt gebruiken en er geen extra kosten in rekening wordt gebracht voor gebruik buiten de Nederlandse landsgrenzen.

Coolblue stopt met sim only

Ondanks de dalende prijzen, stopt Coolbue met het aanbieden van telefoon en sim only abonnementen. Webwinkel Coolblue gaat stoppen met de verkoop van alle mobiele abonnementen. Dit is een rechtstreeks gevolg van de Wet op het financieel toezicht (Wft), die sinds 1 januari ook van toepassing is op mobiele abonnementen in combinatie met een smartphone op afbetaling.

Het proces rond het afsluiten van een dergelijk abonnement is daardoor zo complex geworden dat Coolblue er per 1 februari mee ophoudt.

Telefoonkrediet

Het is bij de meeste providers mogelijk om tegelijk met een abonnement een nieuwe smartphone aan te schaffen. Je betaalt dan de prijs van je toestel terug in maandelijkse termijnen, tegelijk met de maandelijkse betaling van je abonnement. Sinds 1 januari van dit jaar ziet de overheid dit officieel als een krediet.

Om die reden moeten de verstrekkers van een dergelijk krediet zich ook houden aan de regels van de Wft. Dat houdt onder andere in dat per 1 mei alle toestel abonnementen bij het BKR geregistreerd moeten worden. En de aanbieder van het abonnement moet controleren of de klant wel kredietwaardig is.

coolblue

Logo Coolblue.nl

Service kan niet meer geboden worden

Het hele proces dat je nu als klant moet doorlopen om een smartphone bij je abonnement aan te kunnen schaffen is nu zo ingewikkeld geworden, dat Coolblue bang is niet meer het service niveau te kunnen bieden, dat de klanten gewend waren.

Daarom heeft men het besluit genomen te stoppen met de verkoop van abonnementen en zich te richten op de verkoop van losse smartphones.

Tot 1 februari heb je nog de mogelijkheid om bij Coolblue een mobiel abonnement te combineren met de aankoop van een nieuwe telefoon. Daarna kun je alleen nog in de webwinkel terecht voor een nieuwe smartphone en zal je je sim only abonnement elders af moeten sluiten. Uiteraard kun je als bestaande klant ook na 1 februari nog wel bij Coolblue terecht voor service en support.