Consumenten stappen in Nederland niet snel over naar een andere provider. Gemiddeld blijven we zo’n zes

jaar bij dezelfde mobiele provider en zelfs acht jaar bij een vaste provider. Dat blijkt uit een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. De ACM voerde dit onderzoek in het voorjaar van 2016 uit. Ruim 900 mensen deden aan het onderzoek mee.

Van de respondenten gaf 21 procent aan dat ze in de afgelopen drie jaar van mobiele provider waren veranderd. Ook bij vaste providers stapte 21 procent in de laatste drie jaar over naar een concurrent.

Overstappen vooral vanwege betere prijs

De reden om te blijven hangen is heel simpel. We zijn over het algemeen gewoon tevreden over onze provider. En wisselen we toch een keer, dan is dat in de meeste gevallen vanwege lagere kosten of om een betere bundel te kunnen krijgen.

Uit het onderzoek kwam echter ook naar voren dat twee derde van de ondervraagden hun huidige abonnement redelijk geprijsd vinden. Dat geldt zowel voor mobiele als vaste klanten.

Het percentage mensen dat overweegt om het komende jaar over te stappen naar een andere telecom aanbieder is dan ook niet heel hoog. Bij de mobiele klanten ligt dit percentage op 24 procent, bij de vaste klanten op slechts 17 procent.

Vergelijken blijkt lastig

Uit het onderzoek van de ACM blijkt verder ook nog dat twee derde van de consumenten het lastig vindt om telecom abonnementen te vergelijken. De ACM gaat daarom met providers praten om te kijken hoe dit gemakkelijker gemaakt kan worden.

Wij van simonlyvergelijken.nl maken het je nu al gemakkelijker. Voor je sim only abonnement hoef je alleen maar deze site te bezoeken. Alle informatie die je nodig hebt voor het afsluiten van een sim only abonnement vind je bij ons.

Snel en overzichtelijk. Of je nu voor het eerst een sim only gaat afsluiten of wilt overstappen, bij ons slaag je altijd.

Consumenten wel steeds positiever

Mobiele abonnees worden steeds positiever over hun provider. Dat valt te concluderen uit het nieuwste Postpaid Mobile Insights Rapport van marktonderzoeker Telecompaper.

Ieder halfjaar publiceert Telecompaper dit rapport. Eén van de belangrijkste cijfers in het rapport is de zogenaamde NPS, wat staat voor net promotor score. Met dit cijfer wordt de tevredenheid van de klant over zijn provider uitgedrukt. Dit cijfer is het afgelopen jaar gestegen van +8 naar + 16.

Klanten met een sim only abonnement zijn doorgaans minder snel tevreden over hun mobiele aanbieder dan klanten met een abonnement inclusief telefoon. Maar het verschil wordt steeds kleiner. Sim only abonnees geven hun provider in het laatste rapport van Telecompaper een NPS van +14.

Beweegredenen van consumenten

Men heeft ook onderzocht wat de belangrijkste redenen zijn voor consumenten om voor een bepaalde provider te kiezen. Op de eerste plaats staat de maandelijkse abonnementsprijs.

Dat is al jaren de voornaamste reden, maar het belang is wel iets afgenomen. In 2015 waren de kosten nog voor 49 procent van de consumenten de belangrijkste reden om voor een bepaalde aanbieder te kiezen. Nu is dat nog maar voor 42 procent het geval.

Andere belangrijke redenen zijn de kwaliteit van het mobiele netwerk en de service van de provider. Beide scoren 20 procent. Voor 12 procent van de ondervraagden was een advies van vrienden of familie de belangrijkste reden voor hun keuze.

Trouwe klanten

Nederlandse consumenten zijn verder opvallend trouw als het gaat om de keuze voor een mobiele provider. Slechts een kwart van de ondervraagden is van plan om in de komende twee jaar over te stappen naar een andere mobiele aanbieder.

En slechts 9 procent zegt dit binnen een half jaar te gaan doen. Ook de gehele markt is buitengewoon stabiel.

Het percentage mensen met een zogenaamde postpaid aansluiting, dus een abonnement, ligt al meer dan een jaar op 80, waarvan 43 procent sim only abonnementen zijn. Ook dat laatste percentage is al ruim een jaar stabiel.